A multi-criteria approach to performance indicators selection for a shared service centers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v25i1.5374

Keywords:

Shared Service Center, Multi-criteria decision, Organizational performance

Abstract

This paper examines the prioritization of performance indicators in Shared Service Centers (SSC) using the Analytic Hierarchy Process (AHP) method. The primary objective is to identify and prioritize the most relevant indicators for evaluating SSC performance, providing a robust basis for managerial decision-making. The relevance of the research is highlighted by the growing importance of SSC in the operational optimization of organizations and the need for effective performance measurement tools. The approach adopted is multi-criteria, allowing for the selection and prioritization of financial and non-financial indicators, according to the specific needs of SSCs. The findings reveal that adaptability and innovation are the most critical dimensions for the success of SSCs. The results obtained provide a detailed understanding of the most significant areas for SSC performance management, establishing a solid basis for strategic decision-making. The paper enriches the existing literature by demonstrating the practical application of analytical method in performance management, offering a useful approach for prioritizing indicators and suggesting directions for future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago Lima Guimarães, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Guaratinguetá, SP, Brasil.

Mestrando em Engenharia de Produção pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) Campus de Guaratinguetá. Graduado em Administração pelo Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL), graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE), Especialista em Finanças e Controladoria pela Universidade de Taubaté (UNITAU), atuou por 11 anos como professor universitário em cursos de graduação e pós-graduação, profissional com mais de 20 anos de experiência em industrias multinacionais, das quais, por mais de 10 anos como gestor financeiro, sendo destes 5 anos em Centros de Serviços Compartilhados.

Claudemir Leif Tramarico, Universidade de São Paulo (USP), Lorena, SP, Brasil.

Doutor em Engenharia pela Faculdade de Engenharia e Ciências do Campus de Guaratinguetá da Universidade Estadual Paulista (UNESP). Atualmente, é docente na Escola de Engenharia de Lorena da Universidade de São Paulo (EEL/USP) e membro da Association for Supply Chain Management (ASCM) desde 2011.

References

AFONSO, A. C.; D’OLIVEIRA, C. M. C. Performance Measurement Improvement in Shared Services. Dissertação de mestrado. Católica Porto Business School, 2021. Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/34901/1/202748880.pdf. Acesso em: 17 jun. 2024.

BEUREN, I. M.; SOUZA G. E. de; PORTULHAK, H. Análise do desenho e uso do balanced scorecard em um centro de serviços compartilhados. Gestão & Regionalidade, v. 34, 2018. Disponível em: https://www.seer.uscs.edu.br/index.php/revista_gestao/article/view/4157 Acesso em: 17 jun. 2024.

CONCEIÇÃO, A. da; FERREIRA, L. C.; MACHADO, E. da S. Gestão da Avaliação de Desempenho dos Servidores Administrativos de uma Instituição de Ensino do Estado do Rio de Janeiro. Revista Científica ACERTTE, v. 3, n. 10, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.47820/acertte.v3i10.156 Acesso em: 17 jun. 2024.

CORRÊA, H., L; CORRÊA, C. A. Administração de Produção e Operações: manufatura e serviços. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2022.

CRESWELL, J. W.; PLANO CLARK, V. L. Designing and Conducting Mixed Methods Research. 3. ed. SAGE Publications, Inc., 2017.

DAĞIDIR, Buse Duygu; ÖZKAN, Barış. A comprehensive evaluation of a company performance using sustainability balanced scorecard based on picture fuzzy AHP. Journal of Cleaner Production, v. 435, p. 140519, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.140519 Acesso em: 17 jun. 2024.

DANTAS, D. R. Centro de Serviços Compartilhados e Desempenho Operacional: Uma análise baseada em recursos e capacidades. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Administração. Universidade Presbiteriana Mackenze, São Paulo, 2019. Disponível em: https://dspace.mackenzie.br/items/799f5af4-fa97-4b1d-8e07-87ac93d7ddcc Acesso em: 17 jun. 2024.

FERNANDES, B.H.R. Competências & Desempenho Organizacional: O que há além do Balanced Scorecard. São Paulo: Saraiva, 2012.

FERREIRA, C., JANSSEN, M. Shaping the Future of Shared Services Centers: Insights from a Delphi Study About SSC Transformation Towards 2030. J Knowl Econ 14, 4828–4847, 2023. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s13132-022-01072-0 Acesso em: 17 jun. 2024.

FITZSIMMONS, J. A.; FITZSIMMONS, M. J. Service management: operations, strategy, and information technology. 10. ed. McGraw-Hill, 2023.

HERBERT, I. P.; SEAL, W. B. Shared services as a new organisational form: some implications for management accounting. The British Accounting Review, Amsterdam, v. 44, n. 2, p. 83-97, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.bar.2012.03.006 Acesso em: 17 jun. 2024.

HWANG, C. L.; YOON, K. Multiple attribute decision making: methods and applications: a state-of-the-art survey. Berlin: Springer-Verlag, 1981.

ISHIZAKA, A.; LABIB, A. Review of the main developments in the analytic hierarchy process. Expert Systems with Applications, v. 38, n. 11, p. 14336-14345, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2011.04.143Get rights and content Acesso em: 17 jun. 2024.

ISHIZAKA, A.; LABIB, A. Review of the main developments in the analytic hierarchy process. Expert Systems with Applications, v. 38, n. 11, p. 14336-14345, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2011.04.143Get rights and content Acesso em: 17 jun. 2024.

JANSSEN, M.; JOHA, A. Emerging shared service organizations and the service oriented enterprise: critical management issues. Strategic Outsourcing: An International Journal, Vol. 1 No. 1, pp. 35-49, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1108/17538290810857466 Acesso em: 17 jun. 2024.

KAPLAN, R. S. The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Boston: Harvard Business School Press, 1996.

KAPLAN, R. S.; NORTON, D. P. The balanced scorecard – Measures that drive performance. Harvard Business Review, Boston, v. 83, n. 7, 172, 2005. Disponível em: https://images.template.net/wp-content/uploads/2016/04/11122659/balanced-scorecard-key-performance-indicators.pdf Acesso em: 17 jun. 2024.

KRAUGUSTEELIANA, K.; VIOLIN, V. 2024. Application of Decision Support in Performance Assessment of Delivery Services in the E-Commerce Industry. Jurnal Galaksi, v. 1, n. 1, p. 53–61. Disponível em: https://doi.org/10.70103/galaksi.v1i1.6 Acesso em: 17 jun. 2024.

LÓFTI, S.; CASTRO, M. C.; GOMES, V. V. Centro de Serviços Compartilhados: principais conceitos e práticas. FDC Executive, 2014. Disponível em: https://acervo.ci.fdc.org.br/AcervoDigital/FDC%20Executive/2014/FE1404.pdf. Acesso em: 16 jan. 2024.

MAGALHÃES, C. Centro de Serviços Compartilhados: Estratégias para maximizar o valor de sua organização. 2 ed. São Paulo: All Print, 2020.

MUNIER, N.; HONTORIA, E. Uses and limitations of the AHP method. Springer, Cham, 2021.

MUNIZ, A.; TANGARIFE, T.; PAZ, E.; ÁVILA, L.; PARDI, M.; PEREIRA, C. Jornada CSC: Unindo práticas e experiências que potencializam o mundo dos Centros de Serviços Compartilhados. 1 ed. Rio de Janeiro: Editora Brasport, 2021.

NEELY, A. The performance measurement revolution: why now and what next? International Journal of Operations & Production Management, v. 19 n. 2, pp. 205-228, 1999. Disponível em: https://doi.org/10.1108/01443579910247437 Acesso em: 17 jun. 2024.

PARASURAMAN, A.; ZEITHAML, V. A.; BERRY, L. L. SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, v. 64, n. 1, 1988. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/7d007e04d78261295e5524f15bef6837/1?cbl=41988&pq-origsite=gscholar Acesso em: 17 jun. 2024.

PETRI, S. M. Modelo para apoiar a avaliação das abordagens de gestão de desempenho e sugerir aperfeiçoamentos: sob a ótica construtivista. 2005. 236f. Tese de Doutorado em Engenharia de Produção. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis/SC, Brasil, 2005. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/101763. Acesso em: 07 jul. 2024.

PLUGGE, A.; NIKOU, S.; ROBBEN, H.; KIEVIT, H. Orchestrating a global business services portfolio in a plural sourcing context: the mediating role of modularised business processes. 2024. Journal of Enterprise Information Management, v. 37, n. 1, pp. 100-124. Disponível em: https://doi.org/10.1108/JEIM-04-2023-0217 Acesso em: 17 jun. 2024.

PwC. Serviços compartilhados – foco na digitização. PwC, 2019. Disponível em: https://www.pwc.com.br/pt/consultoria-negocios/assets/serv_compartilhados_baixa.pdf. Acesso em: 08 jan. 2023.

REZENDE, R. L. O alcance das tecnologias 4.0 na contabilidade: a experiência de um centro de serviços compartilhados. Dissertação de Mestrado – Universidade Estadual Paulista, Guaratinguetá, 2024. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/entities/publication/39c8d775-2fd6-4bea-b804-e5c0ed512b4b Acesso em: 17 jun. 2024.

RICHTER, P. C.; BRÜHL, R. Shared service center research: A review of the past, present, and future. European Management Journal, v. 35, n. 1, p. 26-38, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.emj.2016.08.004 Acesso em: 17 jun. 2024.

SAATY, T. L. A scaling method for priorities in hierarchical structures. Journal of Mathematical Psychology, v. 15, n. 3, p. 234–281, 1977. Disponível em: https://doi.org/10.1016/0022-2496(77)90033-5 Acesso em: 17 jun. 2024.

SAATY, T. L. The Analytic Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, Resources Allocation. New York: McGraw-Hill, 1980.

SANTOS, C. A. P.; NAGANO, M. S. Aplicação do Analytic Hierarchy Process na priorização de projetos em uma empresa de grande porte do setor químico brasileiro. Revista de Gestão e Projetos (GeP), v. 15, n. 1, p. 212-230, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.5585/gep.v15i1.24827 Acesso em: 17 jun. 2024.

SLACK, N.; BRANDON-JONES, A.; JOHNSTON, R. Administração da Produção. 8 ed. São Paulo: Atlas, 2018.

SUJOVÁ E.; VYSLOUZILOVÁ D.; BABIC I. Proposal for Evaluating the Efficiency of Production Processes Using External and Internal Key Performance Indicators. Manufacturing Technology, v. 24, n. 3, p. 440-447, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.21062/mft.2024.050 Acesso em: 17 jun. 2024.

TRAMARICO, C. L. Avaliação Multicritério da Educação na Gestão da Cadeia de Suprimentos. Tese (Doutorado em Engenharia Mecânica) da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Guaratinguetá, São Paulo, Brasil, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/283bd473-1da1-42a1-bb95-59f34ce5f6c7/content Acesso em: 17 jun. 2024.

TRAMARICO, C. L.; KARPAK B.; SALOMON, V. A. P.; DA SILVEIRA, C. A. M.; MARINS, F. A. S. Multi-criteria analysis of professional education on supply chain management. Production, v. 29, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-6513.20180087 Acesso em: 17 jun. 2024.

YANG, Y; CUI, W.; HE, J. An Empirical Analysis of the Correlation between ListedCompanies’ Financial Shared Services and Corporate InnovationPerformance: Based on the Empirical Data of A-ShareListed Companies. HindawiMathematical Problems in Engineering. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1155/2022/8037582 Acesso em: 17 jun. 2024.

ZEITHAML, V. A.; PARASURAMAN, A.; BERRY, L. L. Delivering Quality Service: Balancing Customer Perceptions and Expectations. New York: Free Press, 2009.

ZILIC, T.; COSIC, V. Implementing shared service center in telecom environment as more efficient and more cost-effective business model. In: PROC. INT. CONV. INF. COMMUN. TECHNOL. ELECTRON, 39., p. 716–719, 2016. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/7522234 Acesso em: 17 jun. 2024.

Published

2025-02-15

How to Cite

Guimarães, T. L. ., & Tramarico, C. L. (2025). A multi-criteria approach to performance indicators selection for a shared service centers. Revista Produção Online, 25(1), 5374 . https://doi.org/10.14488/1676-1901.v25i1.5374

Issue

Section

Papers