Are entrepreneurs poorly educated?
Level of education among successful entrepreneurs in the Programa Brasil Mais, SEBRAE
DOI:
https://doi.org/10.14488/1676-1901.v25i1.5277Keywords:
Entrepreneurship, Productivity, Business EducationAbstract
This article investigates the education and training of entrepreneurs in the Serrana Region of Santa Catarina, aiming to understand how their education may assist in problem-solving throughout their business journeys. The study analyzes the entrepreneur's profile, considering factors such as social context, political environment, and academic background. Utilizing the Brazil Mais Program from Sebrae, we assessed the financial performance of 12 companies in the region over a 10-month period, based on responses to a questionnaire filled out by the entrepreneurs. The results reveal a positive landscape regarding the education of the entrepreneurs and the economy in Santa Catarina, indicating that many have higher education or training courses. However, the Brazilian entrepreneurial environment still faces significant challenges, such as complex regulatory issues, limited access to financing, and the need for adequate infrastructure. This study highlights the importance of addressing these obstacles to foster a more favorable entrepreneurship environment in Brazil, aiming not only to strengthen businesses but also to promote sustainable economic development in the region.
Downloads
References
ARRUDA, Carlos et al. Impactos da educação empreendedora em alunos brasileiros do ensino superior: Um estudo empírico comparando disciplinas obrigatórias e eletivas. REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, v. 12, n. 3, p. e2071, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.14211/regepe.esbj.e2071. Acesso em: 12 jul. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Sinopses Estatísticas da Educação Superior – Graduação. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Acesso em: 19 out. 2023.
CASTRO-ALVES, Julio et al. Were the socio-economic determinants of municipalities relevant to the increment of COVID-19 related deaths in Brazil in 2020?. Plos one, v. 17, n. 4, p. e0266109, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0266109. Acesso em: 2 jul. 2023.
GEM. Global Entrepreneurship Monitor. Global Entrepreneurship Monitor 2021/2022 Global Report: Opportunity Amid Disruption. London: GEM, 2022. Disponível em: https://www.gemconsortium.org/report/gem-20212022-global-report-opportunity-amid-disruption. Acesso em: 10 set. 2023.
GERHARDT, Tatiana Engel et al. Estrutura do projeto de pesquisa. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 67-90, 2009. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/213854/000728742.pdf?seq. Acesso em: 19 set. 2023.
GOMES, Almiralva Ferraz. O empreendedorismo como uma alavanca para o desenvolvimento local. REA-Revista Eletrônica de Administração, v. 4, n. 2, 2011. Disponível em: http://periodicos.unifacef.com.br/index.php/rea/article/view/192. Acesso em: 23 dez. 2023.
HUPALO, Leandro; HÜLSE, Levi. Inovação, produtividade e sustentabilidade: reflexões a partir do Programa Brasil Mais Produtivo na Região Sul do Brasil. Capital Científico, v. 22, n. 1, 2024. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/capitalcientifico/article/view/7646. Acesso em: 23 ago. 2024.
HUPALO, Leandro; BEILKE, Luniele. Estratégias das empresas participantes do Programa Brasil Mais para aumento da produtividade. Revista Estudos e Pesquisas em Administração, v. 8, n. 1, 2024. DOI: 10.30781/repad.v8i1.16982.
ITELVINO, Lucimar da Silva et al. Empreendedor Social: entre a educação formal e não formal. Revista Ciências Administrativas, v. 24, n. 3, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5020/2318-0722.2018.6167. Acesso em: 11 ago. 2023.
MORAES, Joysi et al. Entrepreneurship Education in Socioeconomically Disadvantaged Contexts in Brazil. Journal of Education and Learning, v. 12, n. 5, p. 85-101, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5539/jel.v12n5p85. Acesso em: 11 ago. 2023.
ONU. Organização das Nações Unidas. Sobre o nosso trabalho para alcançar os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no Brasil. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 2 jul. 2023.
ROCHA, Rafael Toniolo da et al. Empreendedorismo e desenvolvimento socioeconômico: estudo com municípios do Estado de São Paulo. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, v. 17, n. 1, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.54399/rbgdr.v17i1.6173. Acesso em: 19 jul. 2023.
ROSA, Samanda Silva da; ORELLANA, Vívian dos Santos Queiroz; MENEZES, Gabrielito Rauter. Determinantes do Empreendedorismo Feminino no Brasil e Regiões. Revista Brasileira de Estudos Regionais e Urbanos, v. 14, n. 4, p. 690-713, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.54766/rberu.v14i4.643. Acesso em: 16 ago. 2023.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Indicadores Educacionais Catarinense. Santa Catarina: SED, 2023. Disponível em: https://online.anyflip.com/dgybz/xcjr/mobile/index.html. Acesso em: 1 nov. 2023.
SANTA CATARINA. Secretaria de Planejamento. Indicadores Econômicos-Fiscais. 2023. Disponível em: https://www.seplan.sc.gov.br/download/boletim-economico-julho/. Acesso em: 1 nov. 2023.
SANTOS, Ivoneia de Freitas dos et al. Perfil empreendedor dos discentes dos cursos de ciências agrárias da Universidade Federal do Pará no município de Altamira. Conjecturas, v. 22, n. 9, p. 330-353, 2022. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/362753191_Perfil_empreendedor_dos_discentes_dos_cursos_de_ciencias_agrarias_da_Universidade_Federal_do_Para_no_municipio_de_Altamira. Acesso em: 15 ago. 2023.
SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Quem somos: O CER. 2022. Disponível em: https://cer.sebrae.com.br/o-cer/. Acesso em: 28 jul. 2023.
SEMESP. Sindicato das Mantenedoras de Ensino Superior. Mapa do Ensino Superior no Brasil. 13. ed. Ipiranga: Convergência comunicação estratégica. 2023. Disponível em: https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2023/06/mapa-do-ensino-superior-no-brasil-2023.pdf. Acesso em: 27 jul. 2023.
SILVA, Carla Patricia de Souza; PEREIRA, Etnny Coelho de Sá; GUIMARÃES, Jairo de Carvalho. Educação empreendedora no ensino superior. Encontro Internacional de Gestão, Desenvolvimento e Inovação (EIGEDIN), v. 5, n. 1, 2021. Disponível em: Acesso em: https://periodicos.ufms.br/index.php/EIGEDIN/article/view/13733. 05 nov. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Produção Online

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal reserves the right to make spelling and grammatical changes, aiming to keep a default language, respecting, however, the style of the authors.
The published work is responsibility of the (s) author (s), while the Revista Produção Online is only responsible for the evaluation of the paper. The Revista Produção Online is not responsible for any violations of Law No. 9.610 / 1998, the Copyright Act.
The journal allows the authors to keep the copyright of accepted articles, without restrictions
This work is licensed under a Creative Commons License .