Co-creation behavior as a moderator of the impact of service quality on customers’ perception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v24i2.5237

Keywords:

Co-creation, Service quality, Customer loyalty

Abstract

The term co-creation, applied in business practice, is directly related to the value received and perceived by the customer as a result of service provision. The beauty market, characterized by its breadth and competitiveness, is marked by the continuous human concern with beauty since antiquity, an aspect that significantly influences individuals' trust and happiness. This study aims to examine the influence of co-creation behavior on the relationship between service quality and customer perception. To this end, a descriptive research was conducted, visiting 12 beauty service establishments in the AMESC microregion, resulting in the collection of 504 questionnaires. The quantitative analysis of co-creation behavior, service quality, and customer perception was enabled through data collection. Statistical techniques of structural equations, supported by SmartPLS, were used to test the proposed theoretical relationships. The service quality was evaluated in terms of tangibility, reliability, responsiveness, security, and empathy; and customer perception in terms of satisfaction and loyalty. The results of this empirical work corroborate the existence of a significant relationship between the quality of services in the beauty sector and customer perception, highlighting the moderating role of the dimensions of co-creation behavior. The importance of this behavior is emphasized, encompassing dimensions such as information search and sharing, responsible behavior, personal interaction, feedback, defense, assistance, and tolerance.

 

Keywords: Co-creation. Service quality. Customer loyalty

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcio Juberto Felisberto, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), Criciúma, SC, Brasil.

Graduado em Administração de Empresas pela Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC (2019). Possui mestrado no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Socioeconômico - PPGDS na Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC

Jaime Dagostim Picolo, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), Criciúma, SC, Brasil.

Administrador de empresas. Realizou pesquisa de pós-doutorado no Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Lisboa - ISCAL/IPL (Portugal) e na Universidade de Blumenau - FURB (Brasil). Possui doutorado em Ciências Contábeis e Administração e mestrado em Administração. É professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Socioeconômico e no curso de Administração de Empresas na Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC. Seus interesses de pesquisa incluem desempenho organizacional, maturidade organizacional, gestão da inovação, inovação em produtos e serviços, finanças comportamentais e empresas familiares.

References

ALBRECHT, Karl; BRADFORD, Lawrence J. Serviços com qualidade: a vantagem competitiva. São Paulo: Makron Books, 1992.

ANDERSON, E. W., FORNELL, C. LEHMANN, D. R.. Customer satisfaction, market share, and profitability: Findings from Sweede. Journal of Marketing, v. 58, n. 3, p. 53-66, 1994.

BAZANTE, Luciana. Curso Técnico em Logística: Educação a distância. Recife: Secretaria Executiva de Educação Profissional de Pernambuco, 2017.

BERTOSO, Luciana da Silva. A cocriação como estratégia de inovação no setor de vestuário. 2017. 141f. Dissertação (Mestrado em Design) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br.

BOGMANN, Itzhak Meir. Marketing de relacionamento: estratégias de fidelização e suas implicações financeiras. São Paulo: Futura, 2002.

CARVALHO, Viviane T.; CASSIANI, Silvia Helena B. Análise dos comportamentos dos profissionais de enfermagem frente aos erros na administração de medicamentos. Acta Paul. Enferm, São Paulo, v. 15, n. 2, pp. 45-54, 2002. Disponível em: https://acta-ape.org/en/article/analise-dos-comportamentos-dos-profissionais-de-enfermagem-frente-aos-erros-na-administracao-de-medicamentos/.

COCCO, Giuseppe. Indicadores de inovação e capitalismo cognitivo. In: CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS (CGEE). Bases conceituais em pesquisa, desenvolvimento e inovação: Implicações para políticas no Brasil. Brasília: CGEE, 2010. p. 33-68.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Bookman, 2007.

DETZEL, Denis H; DESATNICK, Robert L. Gerenciar bem é manter o cliente. São Paulo: Pioneira, 1995.

DIETRICH, Jorge F.; FRIO, Ricardo S. O Processo de Cocriação de Valor entre Empresas e Consumidores: uma análise comparativa de dois casos da indústria de bens de consumo. Revista de Administração IMED, v. 3, n. 3, pp. 221–238, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.18256/2237-7956/raimed.v3n3p221-238.

ELTZ, Fabio. Qualidade na comunicação: preparando a empresa para encantar o cliente. São Paulo: Casa da Qualidade, 1994.

ENNEW, Christine T.; BINKS, Martin R. Impact of Participative Service Relationships on Quality, Satisfaction and Retention: An Exploratory Study. Journal of Business Research, v. 46, n. 2, pp. 121-132, oct./1999. Disponível em: https://doi.org/10.1016/S0148-2963(98)00016-2.

FRIO, Ricardo S.; BRASIL, Vinícius S. Comportamento de cocriação de valor do consumidor como antecedente da satisfação e lealdade. REGE – Revista de Gestão, v. 23, n. 2, pp. 135-147, 2016. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rege/article/view/121132/118099.

GALVAGNO, Marco; DALLI, Daniele. Theory of value co-creation: a systematic literature review. Managing Service Quality: An International Journal, v. 24, n. 6, pp. 643 – 683, nov./2014. Disponível em: https://doi.org/10.1108/MSQ-09-2013-0187.

GERHARDT, Tatiana E.; SILVEIRA, Denise T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS, 2009.

GRÖNROOS, Christian; VOIMA, Päivi. Critical Service Logic: Making Sense of Value Creation and Co-Creation. Journal of the Academy of Marketing Science, v. 41, n. 2, pp. 133-150, mar./ 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11747-012-0308-3.

HAIR, Joe F. MATTHEWS, Lucy M.; MATTHEWS, Ryan L. SARSTEDT, Marko. PLS-SEM or CB-SEM: updated guidelines on which method to use. International Journal of Multivariate Data Analysis, v. 1, n. 2, pp. 107-123, out./2017. Disponível em: https://doi.org/10.1504/IJMDA.2017.087624.

HAYES, Bob E. Medindo a satisfação do cliente. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2001.

HOFFMAN, Douglas K.; BATESON, John E. G. Services marketing: concepts, strategies, & cases. 4. ed. California: South-Western College, 2010.

HOYER, Wayne D.; CHANDY, Rajesh; DOROTIC, Matilda; KRAFFT, Manfred; SINGH, Siddharth. S. Consumer cocreation in new product development. Journal of Service Research, v. 13, n. 3, pp. 283–296, ago./2010. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1094670510375604.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Serviços puxam alta de 0,8% do PIB no terceiro trimestre. 2018. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/23252-servicos-puxam-alta-de-0-8-do-pib-no-terceiro-trimestre.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Setor de serviços varia 0,3% em dezembro e fecha 2023 com terceira alta seguida. 2024. Disponível em: https:// https://agenciadenoticias.ibge.gov.br.

ISSBERNER, Liz-Rejane. Em direção a uma nova abordagem da inovação: coordenadas para o debate. In: ISSBERNER, Liz-Rejane (Coord.). Bases conceituais em pesquisa, desenvolvimento e inovação: Implicações para políticas no Brasil. Brasília: CGEE/MCT, 2010. p. 11-32

KOTLER, Philip. Administração de marketing. 10. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

KRUCKEN, Lia; MOL, Iara. Abordagens para cocriação no ensino do design: reflexões sobre iniciativas no contexto da graduação e da pós-graduação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 11, São Paulo, 2014. Anais [...]. São Paulo: Blucher. p. 992-1000. Disponível em: https://pdf.blucher.com.br/designproceedings/11ped/01062.pdf.

LIMA-FILHO, Dario O.; DEFANTE, Liliane R.; SILVA, Filipe.; SOARES, Albany de Mello; YUKIINAGAKI, Amanda; JACINTO, Mariana C. As necessidades dos clientes de salão de beleza: uma análise sob a ótica dos 7Ps. Revista Ciências Administrativas, v. 18, n. 1, pp. 331-358, dez./2014. Disponível em: https://ojs.unifor.br/rca/article/view/3332.

LOVELOCK, Christopher; PATTERSON, Paul; WIRTZ, Jochen. Services marketing. 6. Ed. Australia: Pearson, 2015.

LOVELOCK, Christopher; WRIGHT, Lauren. Serviços: marketing e gestão. São Paulo: Saraiva, 2001.

LUSCH, ROBERT F., VARGO, Stephen. L.; O’BRIEN, Matthew. Competing through service: Insights from service-dominant logic. Journal of Retailing, v. 83, n. 1, pp. 5–18, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2006.10.002.

MCCOLL-KENNEDY, Janete R.; VARGO, Stephen L.; DAGGER, Tracey S.; SWEENEY, Jillian C.; KASTEREN, Yasmin V. Health care customer value cocreation practice styles. Journal of Service Research, v. 15, n. 4, pp. 1–20, may/2012. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1094670512442806.

MONDO, Tiago Savi; FIATES, Gabriela G. S. Os modelos de qualidade em serviços: mapeamento da produção científica de alto impacto para a área de administração no Brasil até 2012, motivo de preocupação para os pesquisadores de marketing. In: XXXVII ENCONTRO DA ANPAD, 9., 2013, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro – RJ: 2013. p. 1-16. https://silo.tips/queue/resumo-autoria-tiago-savi-mondo-gabriela-gonalves-silveira-fiates.

MORAIS, Marcia G.; SILVA, Abraao R.; VERAS, Gabriela P.; FERREIRA, Maria T. Matos. A gestão da qualidade na prestação de serviços: um estudo de caso em um restaurante localizado em São Luís – MA. In: XXXVII ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 10., 2017, Joinville – SC. Anais [...]. Joinville: ABEPRO, 2017. p. 2-34. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14488/ENEGEP2017_TN_STP_239_389_31667.

MOTTA, Gustavo da Silva; NASCIMENTO, Daniella R. Lima. Qualidade em serviços de atendimento ao consumidor (SAC): uma avaliação utilizando a escala SERQUAL e os critérios do INMETRO. GESTÃO. Org., v. 9, n. 3, pp. 565-584, dez./2011. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br.

OLIVEIRA, Andréa Gomes de. Viabilidade de abertura de uma empresa no ramo de beleza e estética. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Ciências Contábeis) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011. Disponível em: https://www.sinescontabil.com.br/monografias/trab_profissionais/viabilidade-abertura-empresa-ramo-beleza-estetica.pdf.

OLIVEIRA, Matheus S.; XAVIER, Thiago P. Análise da ferramenta Servqual: um estudo bibliométrico. Brazilian Journal of Production Engineering, v. 6, n. 1, pp. 51-76, abr./2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/28137.

PARASURAMAN, A.; ZEITHAML, Valarie A.; BERRY, Leonard L. A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, v. 49, n. 4, pp. 41-50, 1985. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/1251430?origin=JSTOR-pdf.

PARASURAMAN, A.; ZEITHAML, Valarie A.; BERRY, Leonard L. SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, v. 64, n. 1, p. 12–40, 1988.

PEIXOTO, Dionefer P.; FREITAS, Rodrigo R. Análise de um projeto de negócio de um salão de beleza: um estudo de caso. Brazilian Journal of Production Engineering, v. 3, n. 2, pp. 113-127, set./2017. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/v3n2_9.

PINE, Joseph B.; GILMORE, James H. Welcome to the experience economy. Boston: Harvard business review, 1998.

PODSAKOFF, Philip M.; MACKENZIE, Scott B.; PAINE, Julie B.; BACHRACH, Daniel G. Organizational citizenship behaviors: a critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management, v. 26, n. 3, pp. 513–563, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1177/014920630002600307.

PRAHALAD, C. Krishnarao; RAMASWAMY, Venkat. Co‐Creation Experiences: the Next Practice in Value Creation. Journal of Interactive Marketing, v. 18, n. 3, pp. 5-14, 2004b. Disponível em: https://doi.org/10.1002/dir.20015.

PRAHALAD, C. Krishnarao; RAMASWAMY, Venkat. Co-opting Customer Competence. Boston: Harvard Business Review, 2000.

PRAHALAD, C. Krishnarao; RAMASWAMY, Venkat. The future of competition: co-creating unique value with customers. Boston: Harvard Business Review Press, 2004a.

RAMASWAMY, Venkat.; GOUILLART, Francis. A empresa cocriativa: por que envolver stakeholders no processo de criação de valor gera mais benefícios para todos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

RIBEIRO, Henrique C. Melo; TAVARES, Vanessa C. Miranda; COSTA, Benny K. Cocriação de valor: uma bibliometria de 2000 a 2014. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, Florianópolis, v.9, n.1, pp. 118-151, jan./2016. Disponível em: https://doi.org/10.19177/reen.v9e12016118-151.

SANTOS, Valdecir Nunes dos. Satisfação de clientes. 2008. 59 f. Monografia (Especialização em Gestão de Pessoas) -Universidade de Brasília, Brasília, 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.26512/2008.06.TCC.1461.

SILVA, Robson Tavares da; TODA, Favio A.; SALDANHA, Jorge A. Velloso. Análise de uma inovação à luz da teoria de Nonaka e Takeuchi. In: XL EnANPAD, 1., 2016, Costa do Sauípe – BA. Anais [...]. Costa do Sauípe: 2016. p. 1-14. Disponível em: https://anpad.com.br/pt_br/index_event.

SOUZA, Ana Cláudia de; ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; GUIRARDELLO, Edinêis de Brito. Propriedades psicométricas na avaliação de instrumentos: avaliação da confiabilidade e da validade. Epidemiologia e serviços de saúde, v. 26, n. 3, pp. 649-659, jul./2017. Disponível em: https://doi.org/10.5123/S1679-49742017000300022.

SURESHCHANDER, G .S., RAJENDRAN, C. ANATHARAMAN, R. N. The relationship between servisse quality and customer satisfaction: a factor specific approach. Journal of Services Marketing, 16(4), 363-379, 2002.

TODA, Favio A.; HERNANDEZ, Felipe P.; RODRIGUEZ, Martius V.; MIRANDA, Vivian E. Cocriação como ferramenta para a inovação e gestão do conhecimento no varejo: uma revisão sistemática da literatura. Revista Valore, Volta Redonda, v. 7 (edição especial), pp. 67-87, out./2022. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br.

VARGO, Stephen L.; LUSCH, Robert F. Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, v. 68, n. 1, pp. 1-17, jan./2004. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/30161971.

VARGO, Stephen L.; LUSCH, Robert F. Institutions and axioms: an extension and update of service-dominant logic. Journal of the Academy of Marketing Science, v. 44, n. 1, pp. 5–23, jul./2016. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11747-015-0456-3.

VERLEYE, Katrien; GEMMEL, Paul; RANGARAJAN, Deva. Managing engagement behaviors in a network of customers and stakeholders evidence from the nursing home sector. Journal of Service Research, v. 17, n. 1, pp. 68–84, jul./2013. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1094670513494015.

WOLTER, Jeremy S.; BOCK, Dora; SMITH, Jeffery S.; CRONIN, Joseph J. Creating Ultimate Customer Loyalty Through Loyalty Conviction and Customer-Company Identification. Journal of Retailing, v. 93, n. 4, pp. 458–476, dec./2017. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2017.08.004.

YI, Youjae., GONG, Taeshik; LEE, Hyojin. The impact of other customer on customer citizenship behavior. Psychology & Marketing, v. 30, n. 4, pp. 341-356, apr./2013. Disponível em: https://doi.org/10.1002/mar.20610.

YI, Youjae; GONG, Taeshik. Customer value co-creation behavior: scale development and validation. Journal of Business Research, v. 66, n. 9, pp. 1279–1284, sept./2013. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2012.02.026.

ZEITHAML, V.; BERRY, L.; PARASURAMAN, A. The behavioral consequences of service quality. Journal of Marketing, vol. 60, n.2, p. 31-46, 1996.

ZEITHAML, Valarie A.; BRITNER, Mary Jo; GREMLER, Dwayne D. Marketing de Serviços: a empresa com foco no cliente. 6. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.

ZEITHAML, Valarie A.; PARASURAMAN, A.; BERRY, Leonard L. A excelência em serviços: Como superar as expectativas e garantir a satisfação completa de seus clientes. São Paulo: Saraiva, 2014.

ZEITHAML, Valarie A.; PARASURAMAN, A.; BERRY, Leonard L. Delivering quality service: Balancing customer perceptions and expectations. New York: The Free Press, 1990.

Published

2024-06-23

How to Cite

Felisberto, M. J., & Picolo, J. D. (2024). Co-creation behavior as a moderator of the impact of service quality on customers’ perception. Revista Produção Online, 24(2), 5237 . https://doi.org/10.14488/1676-1901.v24i2.5237