The importance of pricing for micro and small businesses

a case study in a food industry company

Authors

  • Priscila Araujo Maia Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Maracanã, RJ, Brasil.
  • Valdir Agustinho Melo Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Maracanã, RJ, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-1299-3332
  • Diego Nonato Bastos Dias Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1811-5167

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v23i4.4996

Keywords:

Pricing, Micro and Small Enterprises, Business management

Abstract

Micro and Small Enterprises (MSE) are contributing to the generation of jobs in addition to promoting the reduction of social inequality of Brazil. The correct pricing for MSEs are the determining factor for the decision to purchase their products by consumers. However, an erroneous pricing can lead an MSE to close. So, a case study was carried out in a small food company to understand the pricing processes. First, pricing problems were observed using the following methods: Plan-Do-Check- Act cycle. 5W2H; Ishikawa Diagram and the 5 Why. It was found that the company didn’t calculate its costs correctly, maintained an outdated prices menu, and didn’t have financial control, so this small company didn’t have a perception of the business performance. Through specific methods, the application of financial planning support tools, possible to form the sale price including all costs involved, and to point out some alternatives for an increase in revenue.

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Author Biographies

Priscila Araujo Maia, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Maracanã, RJ, Brasil.

Possui pós-graduação em Segurança do Trabalho, pós graduação em Gestão Ambiental e ESG, pós-graduação em Energia Solar Fotovoltaica, graduação em Engenharia de Produção pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) , graduação em Gestão Financeira pela UNINTER , Curso Técnico/Profissionalizante em Eletrônica  pela Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro (FAETEC). Fui a primeira Presidente mulher da UEZO Jr. Atualmente funcionária pública da Prefeitura de Carmo do Cajuru. 

Valdir Agustinho Melo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Maracanã, RJ, Brasil.

Possui pós-doutoramento em engenharia pelo Programa de Engenharia de Produção ̶ COPPE/UFRJ, doutorado em Engenharia de Produção ̶ COPPE/UFRJ, período que desenvolveu um doutorado sanduíche no Groupe Détudes et de Recherche en Analyse des Décisions (GERAD) da École des Hautes Études Commerciales ̶ HEC Montréal, mestrado em Ciência da Computação ̶ IC/UFF, graduação em Engenharia de Produção UNESA e em Computação FRNL. Atualmente é Professor Adjunto IV do Curso de Engenharia de Produção/UERJ e Coordenador da Empresa Júnior (UERJ/ZO). Atuou como Diretor da Unidade Universitária de Engenharia de Produção/UEZO; como professor efetivo do Mestrado Profissional em Ciência e Tecnologia de Materiais/UEZO; como Membro do Conselho de Pós ̶ Graduação (CPG)/UEZO; como Professor Titular/UNESA, nos cursos de Engenharia de Produção, Administração e Logística; como Gestor Nacional dos Cursos de Logística e Gestão da Qualidade/UNESA; e como Tutor/Orientador do Curso de Especialização em Gestão Pública Municipal ̶ CEAD/UNIRIO. Foi colaborador do Laboratório de Otimização e Grafos ̶ LabOGraph/PEP/COPPE/UFRJ.

Diego Nonato Bastos Dias, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil.

Mestrando em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal do Paraná.

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Published

2024-03-13

How to Cite

Maia, P. A., Melo, V. A., & Dias, D. N. B. (2024). The importance of pricing for micro and small businesses: a case study in a food industry company. Revista Produção Online, 23(4), 4996 . https://doi.org/10.14488/1676-1901.v23i4.4996

Issue

Section

Papers