The importance of pricing for micro and small businesses
a case study in a food industry company
DOI:
https://doi.org/10.14488/1676-1901.v23i4.4996Keywords:
Pricing, Micro and Small Enterprises, Business managementAbstract
Micro and Small Enterprises (MSE) are contributing to the generation of jobs in addition to promoting the reduction of social inequality of Brazil. The correct pricing for MSEs are the determining factor for the decision to purchase their products by consumers. However, an erroneous pricing can lead an MSE to close. So, a case study was carried out in a small food company to understand the pricing processes. First, pricing problems were observed using the following methods: Plan-Do-Check- Act cycle. 5W2H; Ishikawa Diagram and the 5 Why. It was found that the company didn’t calculate its costs correctly, maintained an outdated prices menu, and didn’t have financial control, so this small company didn’t have a perception of the business performance. Through specific methods, the application of financial planning support tools, possible to form the sale price including all costs involved, and to point out some alternatives for an increase in revenue.
Downloads
References
BRAGA, Roberto. Gestão da gastronomia: custos, formação de preços, gerenciamento e planejamento do lucro. 5 ed. São Paulo: Editora Senac, 2019. Disponível em: https://encurtador.com.br/cfHY6. Acesso em: 24 ago. 2023.
BRUNI, Adriano; FAMÁ, Rubens. Gestão de custos e formação de preços: com aplicações na calculadora HP 12C e Excel. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2019.
CASSAHARA, Emili; SILVA, Maria; RIBEIRO, Samanta. Formação de preço de venda, importância e etapas. Marília, 2013. Trabalho de Conclusão de Curso, Fundação de Ensino Eurípedes Soares da Rocha – UNIVEM. Disponível em: https://aberto.univem.edu.br/handle/11077/1247 Acesso em: 24 ago. 2023.
COGAN, S. et al. O processo de formação do preço de venda das micro e pequenas empresas em dois municípios do interior do Rio de Janeiro. In: XIV CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS. Anais [...]. João Pessoa - PB, 05 de dezembro a 07 de dezembro de 2007. Disponível em: https://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/view/1443 Acesso em: 24 ago. 2023.
COSTA, Taiane; MENDES, Meirivone. Análise da causa raiz: Utilização do diagrama de Ishikawa e Método dos 5 Porquês para identificação das causas da baixa produtividade em uma cacauicultura. In: X SIMPROD, 2018. Disponível em: https://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/view/1443 Acesso em: 24 ago. 2023.
CREPALDI, Silvio; CREPALDI, Guilherme. Contabilidade Gerencial - Teoria e Prática. 8a ed. São Paulo: Atlas, 2019.
DOLAN, Robert; SIMON, Herman. O poder dos preços: as melhores estratégias para ter lucro. São Paulo: Futura, 1998.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2017.
GONSALVES, Luiz. Gestão dos Microempreendimentos do Ramo de Lanchonetes no Município de Cacoal/RO. 2017. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) – Fundação Universidade Federal de Rondônia, Cacoal, 2017. Disponível em: https://www.ri.unir.br/jspui/handle/123456789/1780 Acesso em: 24 ago. 2023.
GONZÁLEZ-R, Pedro; FRAMINAN, José; PIERREVAL, Henry. Token-based pull production control systems: an introductory overview. Journal of Intelligent Manufacturing, v. 23, p. 5-22, 2012. DOI: https://doi.org/10.1007/s10845-011-0534-4
MARTINS, Maria. Aplicação Do Método 5W2H Em Uma Microempresa De Artefatos Têxteis. 2017, 39 f. Dissertação de Mestrado, (Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção), Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2017. Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/5909. Acesso em: 24 ago. 2023.
NOBRE, Liana. et al. Estratégias de precificação de novos serviços em pequenas e médias empresas. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v.9, n.3, 3-20, 2016. DOI: https://doi.org/10.19177/reen.v9e320163-21
PADOVEZE, Clovis. Tributos na Formação de Preços de Venda. Boletim nº 150 Conselho Regional de Contabilidade do Estado de São Paulo, março 2004. p.30-31.
PEDRO, Lucilene. Gestão financeira e precificação. São Paulo: Senac, 2019.
PURIFICAÇÃO, Érica. et al. Precificação no contexto das Micro e Pequenas Empresas (MPEs): podemos sofisticar ou ainda pecamos no básico? In: 18O CONGRESSO USP DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM CONTABILIDADE, Anais [...]. São Paulo, 2021.
RAMOS, Priscilla; MAYA, P; BORNIA, Antônio. Um estudo científico do componente preço e sua relação com o marketing mix de produto brasileiro de exportação: uma pesquisa multicasos nas empresas do consórcio de exportação de calçados de São João Batista/Santa Catarina. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO. 29., Anais [...]. Brasília, 2005. Brasília: ANPAD, 2005.
SILVA, Cleitom. et al. A utilização do método PDCA para melhoria dos processos: um estudo de caso no carregamento de navios. Revista Espacios, v. 38, n. 27, p. 9, 2017. Disponível em: http://es.revistaespacios.com/a17v38n27/a17v38n27p09.pdf Acesso em: 24 ago. 2023.
VIEIRA, Keila; RAMOS, Marco. Empreendedorismo por oportunidade ou por necessidade? Um estudo comparativo com empreendedores do setor de transportes do município de Vespasiano – MG. In: CONGRESSO NACIONAL DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO. 9, Anais [...], 2013.
WERNKE, R. Análise de custos e preços de venda: ênfase em aplicações e casos nacionais. 2a ed. São Paulo: Saraiva, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Produção Online
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal reserves the right to make spelling and grammatical changes, aiming to keep a default language, respecting, however, the style of the authors.
The published work is responsibility of the (s) author (s), while the Revista Produção Online is only responsible for the evaluation of the paper. The Revista Produção Online is not responsible for any violations of Law No. 9.610 / 1998, the Copyright Act.
The journal allows the authors to keep the copyright of accepted articles, without restrictions
This work is licensed under a Creative Commons License .