Analysis and reduction of gloss variation in plastic parts by injection

a case study in the automotive sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v23i3.4993

Keywords:

Automotive sector, Injection, Superficial treatment, ABS/PC, Gloss

Abstract

The injection of polymeric parts is widely used by the productive sector, in particular, the automotive sector. However, to meet the growing consumption demands without loss of quality, careful evaluations must be adopted. One of them is the gloss analysis which, added to other defects, such as expansion, shrinkage and warping of the part, becomes important for quality control. Due to the particular nature of the production process adopted by automakers, many parts are injected in different units, being joined in other production lines. In these cases, when the gloss standard is not compatible between them, there is non-compliance, loss of production and delays in deliveries. Thus, it is essential that studies are conducted to evaluate the influence that injection parameters, as well as the type of mold, can exert on the gloss of injected parts. This work aimed to study, through the characterization of gloss, 380 parts of the seat belt cover of a passenger vehicle. For this purpose, mixtures of acrylonitrile-butadiene-styrene/polycarbonate, ABS/PC (PC > 60%) were used, which were injected into non-treated and thermochemically treated molds, as well as parameters of mold temperature and holding pressure were analyzed. . The results showed that the surface treatment provided to the mold was not enough to guarantee and adjust the gloss, which was only achieved through adjustments in the temperature of the mold and the pressure of holding the injection molding machine.

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Author Biographies

Júnio Alves Pereira, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil.

 Mestre em Engenharia pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Manufatura (PPGEM) da Universidade Federal do Paraná (2023). Possui Especialização em Engenharia da Qualidade Integrada pela Faculdade Anhanguera (2013) e Engenharia de Produção pela Universidade Cruzeiro do Sul (2010). Graduado em Engenharia da Produção, pelo Centro Universitário ENIAC (2020) e em Tecnologia em Gestão de Qualidade e Produtividade, pela Universidade Mogi das Cruzes (2006). Possui Técnico Industrial Mecânico com ênfase em Planejamento e Controle da Produção pelo Instituto Federal de São Paulo (2002). Atua como especialista nas áreas de qualidade, produto, processo, projetos e gestão de fornecedores dentro da Indústria Automotiva (2001-2024). Atualmente é Especialista de Engenharia da Qualidade na Montadora Francesa Renault do Brasil.

Harrison Lourenço Corrêa, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil.

Possui graduação em Engenharia Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2004), Mestrado em Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2008) e Doutorado em Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2015). Atualmente é professor da Universidade Federal do Paraná. Tem experiência na área de Engenharia Química, com ênfase em Materiais Poliméricos, atuando principalmente nos seguintes temas: Economia circular, reciclagem de polímeros e reologia de materiais. É membro da Sociedade Internacional para o Desenvolvimento e Sustentabilidade. Associate Guest Editor da revista Frontiers in Sustainability. Coordenador do Laboratório de Economia Circular e Estudos de Sustentabilidade, LaCESS.

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Published

2024-02-18

How to Cite

Pereira, J. A., & Corrêa, H. L. (2024). Analysis and reduction of gloss variation in plastic parts by injection: a case study in the automotive sector. Revista Produção Online, 23(3), 4993 . https://doi.org/10.14488/1676-1901.v23i3.4993