Active learning
development of an educational game to understand and apply the standardization tool
DOI:
https://doi.org/10.14488/1676-1901.v23i1.4961Keywords:
Production Engineering, Educational games, Active methodologyAbstract
With the rapid technological and social transformations, educational institutions must adopt active methodologies to meet the needs of students. Among the existing active methodologies is gamification, which in the context of Production Engineering, one of the topics for the application of gamification is Lean Manufacturing. In this regard, this article aims to develop a didactic game that helps students to understand and effectively apply the standardization tool. As for the methodological procedures, first, the topic of the study was identified, after which the dynamics, called: standardization dynamics, were developed. Soon afterward, to test its effectiveness was developed a prototype of the game to be evaluated by the development team. Based on this test, the dynamics were improved and finalized. Subsequently, the game had applied by students of the curricular component "Production Systems II" of the Production Engineering course. The results revealed that the dynamics proved to be promising and innovative, positively impacting students' learning process. As a result, the students demonstrated an improvement in their understanding of standardization concepts and a higher engagement with the content. This approach offers a valuable path to make learning more enjoyable and engaging, preparing the students for the challenges of Production Engineering in the current scenario.
Downloads
References
ALTAFINI. B. A. S; GOULART, E. S. S. Metodologia Ativa de Aprendizagem: Gamificação. Educação e Tecnologia Digitais em Cenários de Transição: Múltiplos Olhares para a Aprendizagem. Integra EAD, Campo Grande, 2020.
ARAÚJO, A. C. B et. al. Jogo das Ferramentas Lean: Um Jogo para o Ensino do Lean Healthcare. Revista de Ensino de Engenharia, v. 42, 2023. DOI: https://doi.org/10.37702/ree2236-0158.v42p113-128.2023
BARRETO, M. A et. al. Gamificação no ensino de ciências da natureza: articulando a metodologia ativa em sequências didáticas no ensino fundamental através do PIBID. The Journal of Engineering and Exact Sciences, v. 7 n. 4, 2021. DOI: https://doi.org/10.18540/jcecvl7iss4pp13246-01-06e
CAMPOS, Vicente Falconi. Qualidade total-Padronização de empresas. Falconi Editora, 2014.
CASTELLAR, S. M. V; MORAES, J. V. Metodologias Ativas Introdução. 1 ed. São Paulo: Editora FTD, 2016.
GIL, Antonio C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 7 ed. São Paulo: GEN Atlas, 2022.
MELO, B. C.; SANT’ANA, G. A prática da Metodologia Ativa: compreensão dos discentes enquanto autores do processo ensino-aprendizagem. Comunicação em ciências da saúde, v. 23, n. 4, p. 327-339, 2012. DOI: https://doi.org/10.34019/ufjf/di/2021/00453
MENDES, R. S.; ROCHA, T. P. Avaliação dos Programas de Qualidade 5s e dos Sete Desperdícios Implementados como Práticas Enxutas em uma Farmácia de Manipulação. Revista Valore, Volta Redonda, v. 8, e-8003, 2023. DOI: https://doi.org/10.22408/reva802023605e-8003
NUNES, N. W. V.; COUTO, B. R. R. Informática na Educação e suas Tecnologias. In: MARTINS, Ernane Rosa (org.). Metodologias Ativas Apoiadas Por Recursos Digitais: Usando os Aplicativos Prezi e Plickers. Ponta Grossa (PR): Editora Atena, 2019. p. 52-64. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.5021920126
OLIVEIRA, D. S. O Uso da Gamificação como Metodologia Ativa no Ensino de Matemática. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Curso de Matemática, Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Universidade Federal do Pará, Acará, 2022. DOI: https://doi.org/10.29327/viiiepem.462200
OLIVEIRA, R. et al. Jogo da memória como forma de aprendizagem ativa na componente curricular sistemas produtivos. In: SALÃO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO, Anais [...], v. 9, n. 1, 2018. DOI: https://doi.org/10.29327/1148167
PAIVA, D. M. et. al. Lean Manufacturing: Redução de Desperdícios e a Padronização do Processo. Journal of Open Research, 2020.
PIZZOLATO, M. et al. Reflexões sobre estilos de aprendizagem na formação em Engenharia de Produção. Produto & Produção, v. 23, n. 3, p. 80-99, 2022. DOI: https://doi.org/10.22456/1983-8026.125733
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013. DOI: https://doi.org/10.33467/conci.v1i2.10222
REIS, P.; BELES, N. S. M.; PERALTA, C. B. L. Gamificação: desenvolvimento de um jogo para ensino de gestão de projetos. In: SALÃO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO, Anais [...], v. 2, n. 14, 23 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.29327/1148150
SILVA, W. D. Gamificação na Engenharia de Produção: Aplicação das Ferramentas do Lean Manufacturing em em Laboratório de Ensino e Experimentação. Revista Produção Online, Florianópolis, SC, v. 21, n. 2, p. 488-517, 2021. DOI: https://doi.org/10.14488/1676-1901.v21i2.4234
SOUZA, D. C. T. M.; FREITAS, L. Impactos Da Aplicação do Building Information Modeling aliado aos Princípios da Construção Enxuta na Construção Civil. Revista latino-americana de inovação e engenharia de produção, Curitiba, v. 10, n. 18 p. 6-24, 2022. DOI: https://doi.org/10.5380/relainep.v10i18.82625
SOUZA, A. L. A.; VILAÇA, A. L. A.; TEIXEIRA, H. J. B. Os benefícios da metodologia ativa de aprendizagem na educação. In: Metodologias Ativas: Métodos e práticas para o século XXI. 1 ed. Quirinópolis-GO: Editora IGM, 2020.
TEIXEIRA. P. C. et al. Padronização e melhoria de processos: estudo de múltiplos casos. Production, v. 24, n. 2, p. 311-321, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-65132013005000061
TURATI, R. C.; PINTO, D. P. A Padronização Do Trabalho Na Higienização De Leitos Hospitalares: Uma Aplicação No Contexto Lean Healthcare. Revista Produção Online, Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 3390-3417, 2022. DOI: https://doi.org/10.14488/1676-1901.v22i3.4172
VIEIRA, E. L.; BIRAL, R. B. Fábrica de assinaturas: Uma dinâmica alternativa para o ensino-aprendizagem da disciplina de Projeto de Fábrica e Layout em Engenharia de Produção. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 5., Ponta Grossa-PR, 2015. DOI: https://doi.org/10.14488/encep.9786588212004.148-154
WASQUEVITE, Guilherme et al. Dinâmica do barco: percepção da aprendizagem dos discentes do curso de Engenharia de Produção. In: SALÃO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO, Anais [...], v. 9, n. 1, 2018. DOI: https://doi.org/10.29327/1148167
WERKEMA, C. Lean Seis Sigma: Introdução às ferramentas do Lean Manufacturing. 2 ed. Rio de Janeiro: GEN Atlas, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Produção Online
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal reserves the right to make spelling and grammatical changes, aiming to keep a default language, respecting, however, the style of the authors.
The published work is responsibility of the (s) author (s), while the Revista Produção Online is only responsible for the evaluation of the paper. The Revista Produção Online is not responsible for any violations of Law No. 9.610 / 1998, the Copyright Act.
The journal allows the authors to keep the copyright of accepted articles, without restrictions
This work is licensed under a Creative Commons License .