Proposal for the optimization of logistics processes at the port of Itajaí using simulation and queue theory indicators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v21i1.4214

Keywords:

Cargo handling. Computational modeling. Port logistics.

Abstract

The scenario of economic growth of emerging countries and a decentralization of the global economy, in the last decades, increased the use of waterway modal in transportation, since this is the most efficient type of transportation for large long-distance loads, as in exports and imports. However, this gradual increase in demand has shown to the port terminals the need of efficient logistical management to avoid the accumulation of queues and a long waiting time in the ship loading and unloading processes. In this context, the objective of this study was to elaborate a proposal of customer service and cargo handling that minimizes the waiting time of ships in the Port of Itajaí. Based on a semi-structured interview and the monitoring of operations at the port, a conceptual model was built, and later translated into a computational model, which was validated against the actual model of the terminal's operation. Also, an analysis of the processes and the survey of opportunities for improvement for the operations were carried out, which allowed the construction of three alternative service models, which were simulated in the ArenaÒ software and the results were compared to identify the best solution for the operation model in the Port of Itajaí.

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Author Biographies

Maurício Randolfo Flores da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestrando em Engenharia de Produção na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e graduado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA).  Atualmente, é colaborador no Laboratório de Sistemas Produtivos e Logísticos Inteligentes (ProLogIs) da UFSC, como bolsista da CAPES na linha de pesquisa de Logística e Transportes.

Fernanda Gobbi de Boer Garbin, Universidade Federal do Pampa

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2011) e mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). Atualmente é professora do magistério superior da Universidade Federal do Pampa.

Ivonir Petrarca dos Santos, Universidade Federal do Pampa

Possui Doutorado em Ciência e Tecnologia de Alimentos pela Universidade Federal de Pelotas (PPCTA /UFPEL), Mestrado em Qualidade, Desenvolvimento de Produto e Processo pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEP/ UFRGS) Graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Atualmente é professor titular da Universidade Federal do Pampa.

Enzo Morosini Frazzon, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor Associado do Departamento de Engenharia de Produção e Sistemas da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis / Brasil (2010 -…). Pesquisador de pós-doutorado na Universidade de Bremen / Alemanha (2009 - 2010). Bolsista visitante da Universidade de Parma / Itália (2018 -2019).

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Published

2021-03-15

How to Cite

da Silva, M. R. F., Garbin, F. G. de B., Santos, I. P. dos, & Frazzon, E. M. (2021). Proposal for the optimization of logistics processes at the port of Itajaí using simulation and queue theory indicators. Revista Produção Online, 21(1), 231–258. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v21i1.4214

Issue

Section

Papers