Multivariate analysis of principal component and multicritery model applied to the decision to locate a company

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v21i1.4202

Keywords:

Business Location. Multicriteria optimization. Multivariate analysis.

Abstract

Among the factors of success of a company, the choice of location is preponderant, being one of the relevant decisions of the entrepreneur, with each company, according to its business and specificities, its potential demand. In this article, we seek to have an instrument for decision-making for optimal location of companies using the multivariate analysis of main components applied with a multi-criteria optimization method. The model was structured with the creation of a multidimensional index, the Optimal Company Location Index - ILOE, through the Analysis of the Main Components. The city of Fortaleza was used for empirical investigation, representing the complexity of the economy typical of Brazilian urban centers. In this way, a framework is proposed for the decision of the retail company location decision problem, based on a set of qualitative and quantitative criteria. It is a hybrid decision support method that combines techniques from the MAUT (Multi-Attribute Utility) model with Principal Component Analysis, composed of socioeconomic dimensions present in the urban space. The empirical evidence was verified from the spatial analysis and the congruence of the location of service companies and current trade with ILOE, in a decision process whose preferences of the decision makers were revealed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Régis Façanha Dantas, CAIXA ECONÔMICA FEDERAL GOVERNO DO ESTADO DO CEARÁ

Economista, Doutor e Mestre em Economia. Professor Universitário e atualmente Diretor da Supesp – Superintendência de Pesquisa e Estratégia de Segurança Pública do Estado do Ceará e funcionário da Caixa Econômica Federal

References

AKPINAR, M.; CAN, Ö.; MERMERCIOGLU, M. Assessing the sources of competitiveness of US States. Competitiveness Review, v. 27, n. 2, 2017. http://www.emeraldinsight.com/toc/cr/27/2. https://doi.org/10.1108/CR-02-2016-0014

ALMEIDA, A. T. Processo de Decisão nas Organizações: construindo modelos de decisão multicritério. São Paulo: Editora Atlas. 2013.

ALMEIDA, F. R. S. L. Análise de Localização no contexto de redes varejistas: levantamento das principais técnicas e práticas. Revista de Administração, v.32, n.2, p.36-46, abr./jun., 1997.

AMIN, S. H., BAKI, F. A facility location model for global closed-loop supply chain network design, Applied Mathematical Modelling, 41, 316-330, 2017. https://doi.org/10.1016/j.apm.2016.08.030

ARAGÃO, P. S. S. Geomarketing: modelos e sistemas, com aplicações em telefonia. 2004, 94f. Dissertação (mestrado) – Instituto de Computação da Universidade Estadual de Campinas. Campinas: UNICAMP, 2004.

BARROS, M. D.; COSTA, H. G.; SILVA, G. B.; BARCELOS, M. R. S. Análise Multicritério em Dados sobre Empreendedorismo: Um Estudo Bibliométrico. Revista Produção Online, v.17, n. 3, p. 1069-1089, 2017. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v17i3.2764

BAVIERA-PUIG, A.; BUITRAGO-VERA, J.; ESCRIBA-PEREZ, C. Geomarketing models in supermarket location strategies. Journal of Business Economics and Management, v. 17, n. 6, p. 1205-1221, 2016. https://doi.org/10.3846/16111699.2015.1113198

BRIOZO, R. A., MUSETTI, M. A. Método multicritério de tomada de decisão: aplicação ao caso da localização espacial de uma Unidade de Pronto Atendimento – UPA 24 h. Gest. Prod., v. 22, n. 4, p. 805-819, 2015. https://doi.org/10.1590/0104-530X975-13

BRITO, I. E. W. J.; SPEJORIM, W. Gestão estratégica de armazenagem. 1. ed. Curitiba: IESDE Brasil S. A, 2012.

CAVION, Renata; PHILIPS, Jürgen. Os Fundamentos do Geomarketing: Cartografia, Geografia e Marketing. COBRAC 2006 - Congresso Brasileiro de Cadastro Técnico Multifinalitário · UFSC Florianópolis · 15 a 19 de Outubro, 2006.

CHACÓN-GARCÍA, J. Geomarketing techniques to locate retail companies in regulated markets. Australasian Marketing Journal (AMJ), v. 25, n. 3, p. 185-193, 2017. https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2017.06.001

CHEN, Y., KILGOUR, D.M., & HIPEL, K.W. (2008). Screening in multiple criteria decision analysis. Decision Support Systems. 45, 278–290. https://doi.org/10.1016/j.dss.2007.12.017

CORRAR, L. J.; PAULO, E.; DIAS, J. M. F. Análise Multivariada. 1. ed. São Paulo: Atlas, 2014.

DE LA VEGA, D.S., VIEIRA, J. G. V., TOSO, E.A.V., & DE FARIA, R.N. A decision on the truckload and less-than-truckload problem: An approach based on MCDA, International Journal of Production Economics, 2017. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2017.09.013

ENGEL, J. F.; BLACKWELL, R. D.; MINIARD, P. W. Comportamento Do Consumidor. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora S.A., 2000.

EHRLICH, P. J. Modelos Quantitativos de Apoio as Decisões. RAE - Revista de Administração de Empresas, v. 36, n.1, p. 33-41, jan./mar., 1996. https://doi.org/10.1590/S0034-75901996000100006

ESTER, E. D. R.; LOUREIRO, A. S.; LEITE, R. D. Estudo de Localização para um Centro de Distribuição na Região de São Paulo para Operações com Produtos Hortifruti. In: CONGRESSO DE PESQUISA E ENSINO EM TRANSPORTE DA ANPET, 32., 2018. [Anais...]. Gramado, RS, Brasil, 04 a 07 de Novembro, 2018.

GANESHA, H. R.; AITHAL, P. S.; KIRUBADEVI, P. Ideal Store Locations for Indian Retailers: an empirical study. International Journal of Management, Technology, and Social Sciences (IJMTS), v. 5, n. 1, p. 215-226, 2020. Disponível em: https://ssrn.com/abstract=3611474. https://doi.org/10.47992/IJMTS.2581.6012.0090

GOMES, F. A. M.; GOMES, C. F. S. Princípios e métodos para tomada de decisão: enfoque multicritério. 6. Ed. São Paulo: Atlas. 2019.

HERNÁNDEZ, T.; BENNISON, D.; CORNELIUS, S. The organizational context of retail location decision making. GeoJournal, v.45, n. 4, p.295-308, 1998. https://doi.org/10.1023/A:1006989131869

JANNUZZI, P. M.; MIRANDA, W. L.; SILVA, D. S. G. Análise multicritério e tomada de decisão em políticas públicas: aspectos metodológicos, aplicativo operacional e aplicações. Informática Pública, v.1, n. 11. 2009.

KITA, P.: SZCZYRBA, Z.; FIEDOR, D.; LETAL, A. Recognition of business risks when purchasing goods on the Internet using GIS: experience from Slovakia. Electronic Commerce Research, v. 18, n. 3, p. 1-17, 2017. https://doi.org/10.1007/s10660-017-9276-5

MANGINI, E. R.; ROSSINI, F. H. B.; SANTOS, A.; URDAN, A. T. Análise de Localização de Estações Ferroviárias e Uso de Geomarketing. G&DR, v. 13, n. 2, p. 129-152, mai/ago. 2017.

MATTEI, T. F.; MATTEI, T. S. Métodos de Análise Regional: um estudo de localização e especialização para a Região Sul do Brasil. Revista Paranaense de Desenvolvimento, v.38, n.133, p.227-243, jul./dez. 2017.

MELO, T. E. Uso e Aplicação de modelos econômicos em sistemas de informação para geomarketing. 2003, 71f. Dissertação (mestrado) – Instituto de Computação da Universidade Estadual de Campinas. Campinas: UNICAMP, 2003.

NUNES, N. F.; SILVA, A. V. Modelos, Métodos e Teorias Utilizados no Estudo da Decisão e suas Aplicações. Humanidades & Tecnologia em Revista. v.16, Ano XIII, jan./dez, 2019.

PARENTE, J.; KATO, H, T. Área de Influência: um estudo no varejo de supermercados. Revista de Administração de Empresas, v. 41, n.2, p. 46 – 53, 2001. https://doi.org/10.1590/S0034-75902001000200005

PEREIRA, J. A. M.; LIMA, J. F.; STAMM, C. Um estudo da teoria da localização e das políticas públicas: algumas avidências do caso da região Oeste do Paraná. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE DESENVOLVIMENTO REGIONAL: Processos, Políticas e Transformações Territoriais, 9., 2019. [Anais...] Santa Cruz do Sul, RS, Brasil, 11 a 13 de set. 2019.

RHIM, H.; HO, T.H.; KARMARKAR, U.S. Competitive location, production, and market selection. European Journal of Operational Research, v.149, p.211–228, 2003. https://doi.org/10.1016/S0377-2217(02)00445-9

SAKR, M.; DALLABRIDA, V. R. O Marketing Territorial Como Estratégia De Construção E Divulgação Da Imagem Dos Territórios: a Indicação Geográfica Como Referência. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, 2017. https://doi.org/10.22296/2317-1529.2017v19n1p89

SANTOS, M. O espaço dividido: os dois circuitos da economia urba- na nos países subdesenvolvidos. 2 ed. São Paulo: EDUSP. 2004.

SILVA, H.; PARENTE, J. G.; KATO, H. T. Segmentação de Baixa Renda Baseada no Orçamento Familiar. Faces (FACE/FUMEC), v. 8, p. 98-114. 2009.

SILVA, S. C. B. M. Centralidade urbana no estado da Bahia: um estudo comparativo. Revista de Geografia, v. 14, n. 2, out. 1987.

SILVA, S. C.B. M. Teoria de localização e de desenvolvimento regional. Revista Geografia, v. 1, n. 2. Rio Claro: Unesp, out. 1976.

SOARES, G. R. L., SOBRAL, M. F. F., & MORAES, R. A. F. Uso da modelagem multicritério para apoio ao decisor na classificação de riscos de empresas terceirizadas. Revista Produção Online, v. 20, n. 1, p. 296-315. 2020. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v20i1.3612

Published

2021-03-15

How to Cite

Dantas, R. F. (2021). Multivariate analysis of principal component and multicritery model applied to the decision to locate a company. Revista Produção Online, 21(1), 203–230. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v21i1.4202

Issue

Section

Papers