Performance analysis of micro-business services under the operating strategy perspective

Authors

  • Alan Barreto Santos
  • Richard Andres Estombelo Montesco Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v20i3.4052

Keywords:

Operations strategy. Mapping processes. IPA Matrix. Micro enterprise. System of performance indicators.

Abstract

The present work has the objective of analyzing the performance, in the operational scope, of a microenterprise that provides electric installation, residential and building automation services, to provide a direction to search for the alignment between operations and business strategies. A methodological proposed: process mapping, analysis of the matrix importance performance with correlation, suggestion of indicators and action plan. This study allowed the identification of a set of factors by which customers evaluate the company's performance. It was noticed a good performance in the compliance factor, but a low performance in a set of other factors, among which the price factor. One of the proposed indicators made explicitly possible or the company's negative performance in the year analyzed, and using some quality tools, it was possible to elaborate an action plan for the company to use as a starting point in the search for improvements in different business contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAGGIO, A.F.; BAGGIO, D.K. Empreendedorismo: conceitos e definições. Rev. de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 25-38, 2014. https://doi.org/10.18256/2359-3539/reit-imed.v1n1p25-38

BALDAN, Roquemar de Lima; VALLE, Rogério; SILVA, Humberto Pereira da. Gerenciamento de processos de negócios: BPM – Business Process Management. – 2. ed. – São Paulo: Érica, 2007.

BRASIL. Lei Complementar nº 123, de 14 de dezembro de 2006. 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/LCP/Lcp123.htm Acesso em: 10 out. 2017.

BRASIL. Lei Complementar nº 155, de 27 de outubro de 2016. 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/LCP/Lcp155.htm Acesso em: 10 out. 2017.

CARPINETTI, L.C.R. Gestão de qualidade: conceitos e técnicas . São Paulo: Atlas, 2010.

CORRÊA, H.L.; CAON, M. Gestão de serviços: lucratividade por meio de operações e de satisfação dos clientes. São Paulo: Atlas, 2002.

DIAZ, S.L.V. Indicadores de desempenho e gestão empresarial. Porto Alegre: SEBRAE/RS, 2007.

FATOKI, Olawale. The Causes of the Failure of New Small and Medium Enterprises in South Africa. Mediterranean Journal of Social Sciences, v. 5, n. 20, p. 922-927, 2014. https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n20p922

FERREIRA, L.F.F.; OLIVA, F.L.; SANTOS, S.A.; GRISI, C.C.H.; LIMA, A.C. Análise quantitativa sobre a mortalidade precoce de micro e pequenas empresas da cidade de São Paulo. Gestão da produção, São Carlos, v. 19, n. 4, p. 811-823, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/gp/v19n4/a11v19n4.pdf . Acesso em: 08 dez. 2019. https://doi.org/10.1590/S0104-530X2012000400011

FREITAS, A.L.P.; MORAIS, A.S.C. Análise importância desempenho aplicada á avaliação da qualidade em serviços bancários. Florianópolis: Revista produção online, v. 12, n. 4, p. 1131-1161, 2012. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v12i4.1016

GEM. Empreendedorismo no Brasil 2015: relatório executivo. Disponível em: http://www.bibliotecas.sebrae.com.br/chronus/ARQUIVOS_CHRONUS/bds/bds.nsf/c6de907fe0574c8ccb36328e24b2412e/$File/5904.pdf Acesso em: 08 dez. 2016.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

IBGE. COORDENAÇÃO DE SERVIÇOS E COMÉRCIO. As micro e pequenas empresas comerciais e de serviços no Brasil 2001. Rio de Janeiro: IBGE, 2003. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/economia/microempresa/ Acesso em: 12 dez. 2016.

IBGE. Pesquisa anual de serviços 2015 – PAS. 2015. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/150/pas_2015_v17_informativo.pdf Acesso em: 05 out. 2017.

IBPT. Causas de desaparecimento das micro e pequenas empresas. 2013, p. 1-4. Disponível em: http://www.ibpt.com.br/img/uploads/novelty/estudo/701/CausasDeDesaparecimentoDasMicrosEPequenasEmpresas.pdf Acesso em: 08 dez. 2016.

JOHNSTON, Robert; CLARK, Graham. Administração de operações de serviço. São Paulo: Atlas, 2002.

KAPLAN, R.S.; NORTON, D.P. A estratégia em ação: balanced scorecard. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

KASMIER, L. Estatística aplicada à administração e economia. 4 ed. Porto Alegre: Bookman, 2007.

LISBOA, Maria da Graça Portela. Design e qualidade: uma análise do processo produtivo de ourivesaria. 2009. 161f. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.

MARTILLA, J. A., JAMES, J. C. Importance-performance analysis. Journal of

Marketing, n. 9, p. 41-77, 1977. https://doi.org/10.2307/1250495

PAIVA, Ely Laureano; CARVALHO JÚNIOR, José Mário de; FENSTERSEIFER, Jaime Everaldo. Estratégia de produção e operações. Porto Alegre: Bookman, 2004.

PAVANI JÚNIOR, O.; SCUCUGLIA, R. Mapeamento e gestão por processos: BPM. São Paulo: M. Books do Brasil Editora Ltda, 2011.

PRADANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: http://www.feevale.br/Comum/midias/8807f05a-14d0-4d5b-b1ad-1538f3aef538/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf Acesso em: 21 maio de 2017.

RECEITA DA FAZENDA. O que é o simples nacional. Disponível em: https://www8.receita.fazenda.gov.br/SimplesNacional/Documentos/Pagina.aspx?id=3 Acesso em: 07dez. 2016.

SEBRAE, UGE. Participação das micro e pequenas empresas na economia brasileira. Brasília: Sebrae, 2014. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Estudos%20e%20Pesquisas/Participacao%20das%20micro%20e%20pequenas%20empresas.pdf Acesso em: 12 dez. 2016.

SLACK, Nigel; CHAMBERS, Stuart; JOHNSTON, Robert. Administração da produção. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

VIEIRA, MARIO LÉDIO. A contribuição das micro e pequenas empresas para a redução da pobreza no brasil. Fortaleza: UFC, 2007. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/5621/1/2007_dissert_mlvieira.pdf. Acesso em: 09 dez. 2016.

Published

2020-09-30

How to Cite

Santos, A. B., & Montesco, R. A. E. (2020). Performance analysis of micro-business services under the operating strategy perspective. Revista Produção Online, 20(3), 1056–1087. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v20i3.4052

Issue

Section

Papers