Evaluation of the efficiency of terminals that movement containers in brazil: a combined approach

Authors

  • Renato Leite Fernandes CASOP - Marinha do Brasil Centro Universitário UniLasalle-RJ
  • Marcos Pereira Estellita Lins UFRJ - COPPE
  • Maria Ines Vasconcellos Furtado Centro Universitário UniLasalle/RJ
  • Hélio Rodrigues Valim Centro Universitário UniLasalle/RJ

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v17i3.2761

Keywords:

Container Terminals. Efficiency. Combined Approach. DEA. Cognitive Maps

Abstract

The maritime transport is of great importance for Brazilians’ national economic development, mainly in an international scenario of globalization. Specialized container terminals are highly relevant in this context, since they represent the main link of cargo handling by means of containers, which usually carry goods of higher added value. Therefore, the evaluation of the efficiency of these terminals is of great importance. Despite some papers have been using Data Envelopment Analysis (DEA) to measure the efficiency of port terminals in a quantitative approach, the mathematical limitations of this modelling do not allow the use of many variables. In this case, the use of cognitive maps, in a qualitative approach, allows to identify other variables that are relevant for a more complete analysis of efficiency. The aim of this report is to articulate a quantitative approach to a qualitative one, generating a combined approach that might allow a broader and more complete analysis of the relevant variables that operate in the container handling port sector, enabling a better understanding of efficiency in this important sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renato Leite Fernandes, CASOP - Marinha do Brasil Centro Universitário UniLasalle-RJ

Oficial Superior da Marinha do Brasil e Professor do Centro Universitário Unilasalle-RJ, possui bacharelado em Ciências Navais pela Escola Naval (1997) e mestrado em Engenharia de Produção pela COPPE UFRJ (2010). Tem experiência na área de Pesquisa Operacional e na análise e avaliação de exercícios operativos da Marinha do Brasil, atuando principalmente nos seguintes temas: Análise de Decisão, Métodos de Apoio à Decisão Multicritério, Pesquisa Operacional, Administração da Produção e Qualidade.

References

ANTAQ – Agência Nacional de Transportes Aquaviários. Brasília, 2017. Disponível em: <http://www.antaq.gov.br>. Acesso em: 04 fev.2017.

BANKER, R. D.; CHARNES, A.; COOPER, W. W. Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Management Science, v. 30, n. 9, p.1078–1092, 1984. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.30.9.1078.

CARLINI, N. CMA CGM. Relatório para a Comissão de Serviços e Infraestrutura do Senado Federal. 2009. Disponível em: <http://www.senado.gov.br/sf/comissoes/ci/ap/AP_20081204_NelsonCarlini.pdf> Acesso em: 10 jun. 2011.

CHARNES, A.; COOPER, W. W.; RHODES, E. Measuring the efficiency of decision making units. European Journal of Operational Research, n.2, pp.429–444, 1978. http://dx.doi.org/10.1016/0377-2217(78)90138-8

EDEN, C., Cognitive mapping: a review. EJOR, v. 36, pp. 1-13, 1988. http://dx.doi.org/10.1016/0377-2217(88)90002-1

FERNANDES, R.L., 2010, Avaliação dos terminais que movimentam contêineres no brasil através da análise envoltória de dados. Dissertação (Mestrado) - COPPE/UFRJ, Rio de Janeiro, RJ.

FELIPE JUNIOR, N.F. O setor portuário e marítimo brasileiro: avanços e limitações. Revista Geofronter, 2015. Disponível em: < https://periodicosonline.uems.br/index.php/GEOF/article/download /819/nelson > Acesso em: 29 abr. 2016

HIJJAR, M. F.; ALEXIM, F. M. B, 2006. Avaliação do acesso aos terminais portuários e ferroviários de contêineres no Brasil. Coppead/UFRJ, Centro de Estudos em Logística. Disponível em: <http://www.ilos.com.br/site/index.php?option=com_content&task=view&id=702&Itemid=74>. Acesso em: 20 dez. 2009.

MIGUEL, P. A. C. (Organizador). Metodologia de pesquisa em engenharia de produção e gestão de operações. 2 ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

MINGERS, J.; LIU, W.; MENG, W., 2009, Using SSM to Structure the Identification of Inputs and Outputs in DEA. Journal of Operational Research Society, n.60, pp.168-179. http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.jors.2602542

PANORAMA AQUAVIÁRIO. Brasília: Agência Nacional de Transportes Aquaviários - ANTAQ, v.5, 2010. Disponível em: <http://www.antaq.gov.br> Acesso em: 13 out. 2015.

RIEG, D. L.; ARAÚJO FILHO, T. Mapas cognitivos como ferramenta de estruturação e resolução de problemas: o caso da Pró-reitoria de extensão da UFSCar. Gestão & Produção, v.10, n.2, pp. 145-162, 2003. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/gp/v10n2/a03v/0n2.pdf >. Acesso em: 30 jan. 2014.

ROSENHEAD, J.; MINGERS, J., 2001, Rational analysis for a problematic world: problem structuring methods for complexity, uncertainty and conflict. 2. ed. West Sussex: John Willey & Sons. http://dx.doi.org/10.1002/sres.491

ZAWADZKI, M.; BELDERRAIN, M. C. N. O uso de mapas cognitivos para a estruturação de problemas. In: SIGE 2008 - SIMPÓSIO DE APLICAÇÕES EM ÁREAS DE DEFESA, 10., 2008. Anais... São José dos Campos, 2008.

Published

2017-09-15

How to Cite

Fernandes, R. L., Estellita Lins, M. P., Furtado, M. I. V., & Valim, H. R. (2017). Evaluation of the efficiency of terminals that movement containers in brazil: a combined approach. Revista Produção Online, 17(3), 1045–1068. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v17i3.2761

Issue

Section

Papers