Why do they give up? evasion analysis in the production engineering course, UFES, Campus São Mateus

Authors

  • Marielce de Cassia Ribeiro Tosta Universidade Federal do Espírito Santo http://orcid.org/0000-0001-6037-4088
  • José Ricardo Fornaciari Universidade Federal do Espírito Santo
  • Leonardo Caetano Abreu Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v17i3.2760

Keywords:

Evasion. Retention. Higher Education. Production Engineering. Course Profile.

Abstract

The Brazilian higher education system has expanded the offer of engineering courses in recent years. Despite of this expansion has been perceived the student evasion number increase. In order to evaluate the evasion causes this work aimed to define the São Mateus Production Engineering course profile. It was verified predomination of students: i) resident in the own State and city; ii) males; iii) aged between 18 and 25 years old and; iv) which had the best coefficients in the last periods. Students graduated by students evaded rate and the course retention rate both indicate the need to improve course quality in order to achieve the course completion in a shorter time. Evasion analysis verified that 144 of a total of 441 students evaded; with abandonment being evasion main reason (77). The degree of basic subjects’ retention was analyzed; it was 40% to 80% in first and second period subjects. According to the results, there is a need for course coordination monitor carefully the first periods as well as to promote leveling activities and tutorials.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marielce de Cassia Ribeiro Tosta, Universidade Federal do Espírito Santo

Departamento de Engenharias e Tecnologia. Gestão Econômica.

José Ricardo Fornaciari, Universidade Federal do Espírito Santo

Estudante de graduação em Engenharia de Produção. Bolsista Pet ProdBio.

Leonardo Caetano Abreu, Universidade Federal do Espírito Santo

Estudante de graduação em Engenharia de Produção. Bolsista Pet ProdBio.

References

ADACHI, Ana Amélia Chaves Teixeira. Evasão e Evadidos nos Cursos de Graduação da Universidade Federal de Minas Gerais. Universidade Federal de Minas Gerais Faculdade de Educação Programa de Pós-Graduação em Educação. Belo Horizonte, 2009.

FERREIRA, Joaquim Armando; ALMEIDA, Leandro; SOARES, Ana Paula. Adaptação acadêmica em estudante do 1º ano: diferenças de gênero, situação de estudante e curso.. Psico-USF, v.6, n.1, p. 01-10. jan./jun. 2001.

GAIOSO, Natalícia Pacheco de Lacerda. O fenômeno da evasão escolar na educação superior no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília. Brasília, 2005.

GILIOLI, Renato de Sousa Porto. Evasão em instituições federais de ensino superior no Brasil: expansão da rede, Sisu e desafios. Estudo técnico, 2016. http://www2.camara.leg.br/documentos-e-pesquisa/publicacoes/estnottec/areas-da-conle/tema11/2016_7371_evasao-em-instituicoes-de-ensino-superior_renato-gilioli

GOMES, Maria José; MONTEIRO, Mariana; DAMASCENO, Anderson Medeiros; ALMEIDA, Tereza Jacy Silva; DE CARVALHO, Raquel Baroni. Evasão acadêmica no ensino superior: estudo na área da saúde. Revista Brasileira de Pesquisa em Saúde, v. 12, n. 1, p. 6-13, 2010.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP) e Conselho Federal de Engenharia e Agronomia (CONFEA) (Brasília). Trajetória e estado da arte da formação em engenharia, arquitetura e agronomia. 2010. Disponível em: http://www.ufjf.br/observatorioengenharia/files/2012/01/vol07.pdf. Acesso em: 08 de janeiro de 2016.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP (Brasília). Estatísticas da educação superior: graduação, 2016. http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior

LOBO, Maria Beatriz de Carvalho Melo. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. Cadernos, n. 25, 2012.

MARTINS, Tatiane Agostinho; BITENCOURT, Lígia Cristina; BARBOSA, Milena de Lima; DOS SANTOS, Leonice Roque. Avaliação das condicionantes de retenção dos alunos de engenharia da UTFPR: bases para propostas interventivas. Cuarta conferencia Latino Americana sobre el abano en la educacion superior, 2014. Obtido em WWW://clabes2014-alfaguia.org.pa/ em janeiro de 2017.

OLIVEIRA, Vanderli Fava de; BARBOSA, Carolina dos Santos; CHRISPIM, Eduardo Mathiasi. Cursos de engenharia de produção no Brasil: crescimento e projeções. XXV ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 25., 2005. Anais... Porto Alegre, RS, Brasil, 2005.

OLIVEIRA, Vanderlí Fava; DE ALMEIDA, Nival Nunes, CARVALHO, Dayane Maximiano de; PEREIRA, Fernando Antonio Azevedo. Um estudo sobre a expansão na formação em engenharia no Brasil. Revista de ensino de engenharia. Revista de Ensino de Engenharia da ABENGE, v. 32, p. 29-44, 2013

PEREIRA, Alexandre Severino; CARNEIRO, Teresa Cristina Janes; BRASIL, Gutemberg Hespanha; CORASSA, Maria Auxiliadora de Carvalho. Principais características dos alunos retidos dos cursos de graduação presencial da Universidade Federal do Espírito Santo. Revista GUAL, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 238-259, maio 2016.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO – UFES. Caderno de avaliação: Engenharia de Produção 35. Centro Universitário Norte do Espírito Santo. Vitória, 2013.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO – UFES. Indicadores de desempenho, 2015. Pro Reitoria de Planejamento e Desenvolvimento Institucional. Vitória, 2015.

SILVA FILHO, Roberto Leal Lobo; MOTEJUNAS, Paulo Roberto; HIPÓLITO, Oscar; MELO LOBO, Maria Beatriz de Carvalho. A Evasão no ensino superior brasileiro: instituto lobo para o desenvolvimento da educação, da ciência e da tecnologia. Cadernos de Pesquisa. v. 37. n. 132, 2007.

SILVA, Glauco Peres. Análise de evasão no ensino superior: uma proposta de diagnóstico de seus determinantes. Avaliação, v. 18, n. 2, p. 311-333, jul. 2013.

Published

2017-09-15

How to Cite

Tosta, M. de C. R., Fornaciari, J. R., & Abreu, L. C. (2017). Why do they give up? evasion analysis in the production engineering course, UFES, Campus São Mateus. Revista Produção Online, 17(3), 1020–1044. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v17i3.2760

Issue

Section

Papers