The meaning of work in the creative industry: a study at the porto digital in Recife

Authors

  • Nut Leão Rampazzo Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Pierre Lucena Raboni Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Paula Roberta Callado Bezerra de Mello Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) http://orcid.org/0000-0001-8087-6683

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v18i4.2756

Keywords:

Porto Digital. Meaning of work. Factor analysis

Abstract

The main objective of the present study is to analyze the meaning of work from the perspective of employees of Porto Digital in order to assist in the elaboration of business policies for this creative economy sector. The data are from a Porto Digital workers survey collected from January 6th to 9th, 2014. Data analysis was performed using the software packages SPSS 17.0 and Microsoft Excel 2007. The findings reveal that six factors influence worker satisfaction: the company socio-structural responsibility, the work conditions, the achievements at work, the development achieved, the company values and macro structure offered by the company.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, D.; DOS SANTOS, M. A.; COSTA, A. F. B.. Aplicação do Coeficiente Alfa de Cronbach nos Resultados de Desempenho da Saúde Pública. ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 30., 2010. Anais... Maturidade e desafios da Engenharia de Produção: competitividade das empresas, condições de trabalho, meio ambiente. São Carlos, SP, Brasil, 12 a15 de outubro de 2010.

BENDASSOLI, P. F.; BORGES-ANDRADE, J. E. Significado do trabalho nas indústrias criativas. RAE - Revista de Administração de Empresas, v. 51, n. 2. São Paulo, p. 143-159, mar./abr. 2011. Disponível em: www.scielo.br

BEZERRA, F. A. Análise fatorial. In L. J. Corrar; E. Paulo e J. M. Dias Filho (Eds.). Análise multivariada para os cursos de administração, ciências contábeis e economia. São Paulo: Atlas, 2012. p. 73-130.

BORGES, L. O.; ALVES FILHO, A. A mensuração da motivação e do significado do trabalho. Estudos de Psicologia, Natal, v. 6, n. 2, p. 177-194, jul./dez. 2001. Disponível em:www.scielo.br.

BRASIL. Ministério da Cultura. Informações contidas no site do Ministério da Cultura. Disponível em: http://www2.cultura.gov.br. Acesso em: ago. 2013.

FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO (FIRJAN). Mapeamento da indústria criativa no Brasil. Rio de Janeiro, Out./ 2012. Disponível em: http://www.firjan.org.br

FLORIDA, R. A Ascensão da Classe Criativa: e seu papel na transformação do trabalho, do lazer, da comunidade do cotidiano. Porto Alegre: L&PM Editores. 2011.

GOLGHER, A. B. A distribuição de indivíduos qualificados nas regiões metropolitanas brasileiras: a influência do entretenimento e da diversidade populacional. Nova Economia, v. 21, n.1. Belo Horizonte, p. 109134, jan./abr. 2011. Disponível em: www.scielo.br

LANCASTER, K. A new approach to consumer theory. Journal of Political Economy, n. 74, p. 132-157, 1966.

LAROS, J. A. O uso da análise fatorial: algumas diretrizes para pesquisadores. In: Análise fatorial para pesquisadores. Brasília, DF: LabPAM Saber e Tecnologia, 2012. p.141-160. Disponível em: http://www.researchgate.net

LUCHESA, C.; CHAVES NETO, A. Cálculo do tamanho da amostra nas pesquisas em Administração. Biblioteca do Centro Universitário Curitiba. Curitiba: Edição do autor, 2011. Disponível em: www.unicuritiba.edu.br

MARQUES, J.; LEITE, C. Clusters como novas possibilidades de regeneração urbana e reestruturação produtiva: o caso do Porto Digital, Recife. Cadernos de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, v. 5, n. 1, 2008. Disponível em: www.mackenzie.br

MARTINS, C. M. T.Análise de variância: 1º Curso Intensivo de Estatística Computacional, Capítulo IV. Universidade de Coimbra, Portugal, 2007. Disponível em: www.uc.pt/

MORIN, E. M. Os sentidos do trabalho. RAE - Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 41, n. 3, p. 8-19, jul./set. 2001. Disponível em: www.scielo.br

MORIN, E.; TONELLI, M. J.; PLIOPAS, A. L. V. O trabalho e seus sentidos. Psicologia & Sociedade. Porto Alegre, v. 19, Edição Especial 1, p. 47-56, 2007. Disponível em: www.scielo.br

NATHAN, M. The Wrong Stuff? Creative Class Theory and Economic Performance in UK Cities. Canadian Journal of Regional Science, v. 3, N. XXX, p. 433450. October 2007. Disponível em: http://mpra.ub.uni-muenchen.de

PORTO, J. B.; TAMAYO, A. Escala de valores relativos ao trabalho – EVT. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 19, n. 2, p. 145-152, Maio/Ago. 2003. Disponível em:www.scielo.br

POTTS, J.; CUNNINGHAM, S. Four models of the creative industries. Forum for European-Australian Science and Technology cooperation, 2008. Disponível em: http://cultural-science.org

REIS, A. C. F. Cidades criativas: burilando um conceito em formação. Iara – Revista de Moda, Cultura e Arte, v. 4, n. 1. São Paulo, p. 128-138, abr. 2011. Disponível em: http://www.revistaiara.com.br

RIBEIRO, C. V. S.; LÉDA, D. B. O significado do trabalho em tempos de reestruturação produtiva. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Ano 4, n. 2, UERJ, RJ, 2º semestre de 2004. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org

TOLFO, S.R.; PICCININI, V. Sentidos e significados do trabalho: explorando conceitos, variáveis e estudos empíricos brasileiros. Psicologia & Sociedade, v. 19, Edição Especial 1. Porto Alegre, 2007. p. 38-46. Disponível em: www.scielo.br

Published

2018-12-15

How to Cite

Rampazzo, N. L., Raboni, P. L., & Mello, P. R. C. B. de. (2018). The meaning of work in the creative industry: a study at the porto digital in Recife. Revista Produção Online, 18(4), 1206–1226. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v18i4.2756

Issue

Section

Papers

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.