The professional qualification under a focus of work psychology: a historical study in a technological education institution
DOI:
https://doi.org/10.14488/1676-1901.v18i1.2746Keywords:
Professional qualification. Human factors at work. National Technical School. Taylorism, Work Psychology.Abstract
This study addresses issues related to professional qualification and human factors at work. The objective of the article was to analyze the use of mental test in the 1940s and 1950s as a way of assessing students' specific skills in the “National Technical School” (ETN) from the perspective of Work Psychology, with a qualitative method of documentary analysis exploratory-descriptive. The results showed that the vestibular exams in the ETN, starting in 1942, began to include the compulsory mental test, because if the candidate did not have the aptitude for technical education, he could not be enrolled. However, in spite of the emphasis on this mental test, the management of this teaching process was truncated and inconsistent, although, in the context of Taylorism, a discourse prevailed in favor of the relevance of an objective and scientific evaluation of the skills of the workers.
Downloads
References
AU, Wayne. Teaching under the new Taylorism: High‐stakes testing and the standardization of the 21st century curriculum. Journal of Curriculum Studies, London, v. 43, n. 1, p. 25-45, 2011. https://doi.org/10.1080/00220272.2010.521261
BAKHTIN, M., Marxismo e Filosofia da Linguagem. 16. Ed. São Paulo, Hucitec. 2009.
BRANDÃO, Marisa. CEFET Celso Suckow e Algumas Transformações Históricas na Formação Profissional. Trabalho Necessário, Niterói, v. 7, n.8, p. 20-27, 2009.
CARVALHO, Anna Cristina Barbosa Dias de; PORTO, Arthur José Vieira; BELHOT, Renato Vairo. Aprendizagem significativa no ensino de engenharia. Prod., São Paulo, v. 11, n. 1, p. 81-90, 2001.
CASTRO, A. C.. Escola Técnica Nacional (CEFET-RJ). In: Jacó- Vilela, A. M.. (Org.). Dicionário de Instituições da Psicologia no Brasil. Rio de Janeiro: Imago, 2011a. p. 100-102.
CASTRO, A. C.. DASP. In: Jacó-Vilela, A. M.. (Org.). Dicionário Histórico de Instituições da Psicologia no Brasil. Rio de Janeiro: Imago, 2011b. p. 141-142.
CASTRO, Alexandre de Carvalho; PORTUGAL, Francisco Teixeira; JACO-VILELA, Ana Maria. Proposição bakhtiniana para análise da produção em psicologia. Psicol. estud., Maringá, v. 16, n. 1, p. 91-99, 2011.
CASTRO, A. C.; CASTRO, A. G.; JOSEPHSON, S. C.; JACO-VILELA, A. M. . Medir, classificar e diferenciar. In: Ana Maria Jacó-Vilela; Arthur Ferreira Leal; Francisco Teixeira Portugal. (Org.). História da Psicologia: Rumos e Percursos. Rio de Janeiro: Nau editora, 2006. p. 265-290.
DIAS, Demósthenes de Oliveira. Estudo documentário e histórico sobre a Escola Técnica Federal Celso Suckow da Fonseca. Rio de Janeiro: CEFET-RJ, 1980.
DINA, A. A fábrica automática e a organização do trabalho. Petrópolis: Vozes/Ibase, 1987.
FONSECA, Celso Suckow da. História do Ensino Industrial no Brasil. 2 vol. Rio de Janeiro: Escola Técnica Nacional, 1961.
FONSECA, Pedro Cezar Dutra; HAINES, Andrés Ferrari. Desenvolvimentismo e política econômica: um cotejo entre Vargas e Perón. Economia e Sociedade, v. 21, n. 4, p. 1043-1074, 2015.
FURLANETTO, Egidio Luiz; NETO, Henri Geraldo Malzac; NEVES, Cleiber Pereira. Engenharia de Produção no Brasil: reflexões acerca da atualização dos currículos dos cursos de graduação. Revista Gestão Industrial, Curitiba, v. 2, n. 4, 2006.
JACO-VILELA, Ana Maria; RODRIGUES, Igor Teo. Emilio Mira y López: uma ciência para além da academia. Arq. bras. psicol., Rio de Janeiro, v.66, n.3, p.148-159, 2014.
LINS, Leonardo Melo et al. Escassez de engenheiros no Brasil? Uma proposta de sistematização do debate. Novos estud.-CEBRAP, São Paulo, n.98, p.43-67, 2014.
LUIZ, Natália Mattos; COSTA, Aline Franco da; COSTA, Helder Gomes. Influência da graduação em engenharia de produção no perfil dos seus egressos: percepções discentes. Avaliação, Campinas/Sorocaba, v.15, n.1, p. 101-120, 2010.
MANCEBO, Deise. Formação em psicologia: gênese e primeiros desenvolvimentos. In: Ana Maria Jacó-Vilela; Heliana de Barros Conde Rodrigues. (Org.). Clio-Psyché: histórias da psicologia no Brasil. Rio de Janeiro: UERJ/NAPE, 1999, v. 1, p. 93-120.
MARTINS, Hildeberto Vieira. Uma história da psicologia em revista: retomando Mira y López. Arq. bras. psicol., Rio de Janeiro, v. 66, n. 3, p. 5-19, 2014.
MORAIS, A. et al. Avaliação e perspectivas em ciência e tecnologia na área de engenharia de produção. Prod., São Paulo, v. 1, n. 1, p. 23-39, 1991.
SANTOS, Fernando César Almada. Potencialidades de mudanças na graduação em Engenharia de Produção geradas pelas diretrizes curriculares. Revista Produção, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 26-39, 2003.
SANTOS, Sara Rios Bambirra; DA SILVA, Maria Aparecida. Os cursos de engenharia no Brasil e as transformações nos processos produtivos-do século XIX aos primórdios do século XXI. Educação em Foco, Belo Horizonte, v. 2, n. 12, p. 21-35, 2008.
SANTOS, O. Barros O Teste DEP. São Paulo: Departamento de Ensino Profissional, 1952.
SANTOS, O. Barros. O teste Senai - AG-3. Arquivos Brasileiros de Psicotécnica, Rio de Janeiro, v. 11, n. 3/4, p. 33-55, 1959.
SILVEIRA, Zuleide. Simas da . Algmas iniciativas em torno do regate e preservação da memória do CEFET Celso Suckow da Fonseca. Trabalho Necessário, Niterói, v. 7, p. 1-32, 2009.
TAYLOR, Frederick W. Princípios de administração científica. Trad. Arlindo Viera Ramos. São Paulo: Atlas, 1963 [1911].
WITZEL, Morgen et al. Taylorism revisited: Culture, management theory and paradigm-shift. Journal of General Management, London, v. 40, n. 3, p. 55-69, 2015. https://doi.org/10.1177/030630701504000305
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal reserves the right to make spelling and grammatical changes, aiming to keep a default language, respecting, however, the style of the authors.
The published work is responsibility of the (s) author (s), while the Revista Produção Online is only responsible for the evaluation of the paper. The Revista Produção Online is not responsible for any violations of Law No. 9.610 / 1998, the Copyright Act.
The journal allows the authors to keep the copyright of accepted articles, without restrictions
This work is licensed under a Creative Commons License .