Application of queuing theory in banking services

Authors

  • Vitor Costa de Lima Faculdade de Engenharia Mecânica. Universidade Estadual de Campinas
  • Rosley Anholon Departamento de Engenharia de Manufatura e Materiais. Faculdade de engenharia Mecânica. Universidade Estadual de Campinas.
  • Izabela Simon Rampasso Faculdade de Engenharia Mecânica. Universidade Estadual de Campinas
  • Osvaldo Luiz Gonçalves Quelhas Universidade Federal Fluminense (UFF)

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v16i1.2086

Keywords:

Queuing Theory. Analysis Service. Banking sector.

Abstract

Bearing in mind the intense competition in the current economy and the increasing necessity of having more customers and keeping them loyal, this paper aims to apply the well known Queuing Theory in a bank agency to identify improvement opportunities in customer waiting time, from the assumption that the analyzed lines follow the Poisson’s distribution. This assumption results from the comparison between such distribution to the customers' arrival data in all analyzed lines. It was also found that there are queues with seasonality in demand, while others showed a regular demand. From the study performed, improvements in the management of this bank agency may be made, for example, the reallocation of staff in certain periods for functions with higher demand. It was concluded, therefore, that the application of the theory is feasible and can help to increase the competitive advantages of the agency.

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Author Biographies

Vitor Costa de Lima, Faculdade de Engenharia Mecânica. Universidade Estadual de Campinas

Engenheiro de Controle e Automação. Faculdade de Engenharia Mecânica. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil.

Rosley Anholon, Departamento de Engenharia de Manufatura e Materiais. Faculdade de engenharia Mecânica. Universidade Estadual de Campinas.

Doutor em Engenharia de Materiais e Processos de Fabricação (2006), Mestre em Engenharia Materiais e Processos de Fabricação (2003) e Graduação em Engenharia Mecânica (2002), sendo todos os títulos conferidos pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Atualmente é professor do Departamento de Engenharia de Manufatura e Materiais da Faculdade de Engenharia Mecânica da Unicamp. Possui artigos publicados em periódicos internacionais, atua como revisor de periódicos nacionais e dedica-se a docência e pesquisas nas áreas de modelos de gestão, gestão da produção e gestão de projetos.  

Izabela Simon Rampasso, Faculdade de Engenharia Mecânica. Universidade Estadual de Campinas

 Aluna de Mestrado. Faculdade de Engenharia Mecânica. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil.

Published

2016-03-15

How to Cite

Lima, V. C. de, Anholon, R., Rampasso, I. S., & Quelhas, O. L. G. (2016). Application of queuing theory in banking services. Revista Produção Online, 16(1), 210–241. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v16i1.2086

Issue

Section

Papers