Analysis of the method quality function deployment "qfd" in preventive services police

Authors

  • Lauro Soares de Freitas Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) - Centro de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (CEPEAD)
  • Leonel Del Rey de Melo Filho Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) - Centro de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (CEPEAD)
  • Lin Chih Cheng Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) - Departamento de Engenharia de Produção (DEP)
  • Marco Aurélio Zancanela do Carmo Polícia Militar de Minas Gerais - PMMG

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v15i1.1774

Keywords:

Quality Function Deployment. Public services. Police. Innovation. School patrol.

Abstract

Despite of the significant contribution of QFD for the construction of the theoretical framework for managing the development of new products and services, there is an embryonic implementation in the public sector. The purpose of this article is to analyze the application of the method in the context of public safety, and the study was delimited to the School Patrol in the Military Police of Minas Gerais. Action research was the research strategy chosen and qualitative and quantitative methods were used to collect and analyze data. The QFD method proved to be effective for: systematize a large set of internal and external corporate information, facilitating the subsequent planning of policing; promote a dynamic oriented and structured in encounters between police and the community; identify the needs of public school and prioritize activities policing which better fulfill these desires; and to understand the ability of service of a School Patrol Unit. Moreover, the police service has a unique set of characteristics that partially hindered planning service by QFD. This service does not have a specific market niche, being a service of law and not by purchase. Also relies on legal aspects and regulates behaviors, generating rejection. Although this particular nature, two factors favored the application of the method: the institutionalization of the philosophy of community policing in the organization and to familiarizing officers with management concepts and quality. The final conclusion is that the QFD method was presented as a promising tool for improving the quality of Brazilian public services.

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Author Biographies

Lauro Soares de Freitas, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) - Centro de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (CEPEAD)

É doutorando em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Mestre em Engenharia de Produção (2003) e bacharel em Engenharia Mecânica (2001) também pela UFMG. Atualmente é professor do Departamento de Engenharia de Produção na Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG). Tem experiência acadêmica e profissional nas áreas de Gestão de Desenvolvimento de Produtos e Serviços, Gestão da Qualidade e Logística.

Leonel Del Rey de Melo Filho, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) - Centro de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (CEPEAD)

Engenheiro Mecânico, Mestre em Engenharia de Produção, e Doutorando em Administração com foco em Estratégia e Inovação pela UFMG. É professor universitário e sócio/diretor da Aceleradora d.E.

Lin Chih Cheng, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) - Departamento de Engenharia de Produção (DEP)

Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1979), mestrado em Engenharia de Produção pela UFSC (1981), mestrado e doutorado em Systems In Management, University of Lancaster, Inglaterra (1990) e Licença Sabática na HEC, Montreal, Canadá (2002). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Engenharia de Produção, com ênfase em Gestão de Desenvolvimento do Produto, atuando principalmente nos seguintes temas: QFD, SRM e TRM, planejamento tecnológico (em grandes corporações e em empresas nascentes de base-tecnológica de origem acadêmica) e Planejamento de Negócios de Centros de Tecnologias. Prestou apoio técnico a empresas como Sadia, Votorantim Cimento, Fiat Automóveis, Votocel, Embrapa, entre outras, e universidades mineiras, UFLA, UNIFEI, UFJF, UFV e UFMG. Foi fundador e Presidente do IGDP. É coordenador do Núcleo de Tecnologia da Qualidade e da Inovação (NTQI)

Marco Aurélio Zancanela do Carmo, Polícia Militar de Minas Gerais - PMMG

Major da Polícia Militar de Minas Gerais, onde exerce atualmente a função de Coordenador do Núcleo de Gestão do Conhecimento da Instituição. Possui graduação em Segurança Pública e Pós-Graduação em Administração Pública

Published

2015-02-13

How to Cite

Freitas, L. S. de, Melo Filho, L. D. R. de, Cheng, L. C., & Carmo, M. A. Z. do. (2015). Analysis of the method quality function deployment "qfd" in preventive services police. Revista Produção Online, 15(1), 243–275. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v15i1.1774

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