The game of catapult to understand the design of experiments: one proposal of playful approach for teaching

Authors

  • Noel Torres Júnior Universidade Federal de Minas Gerais
  • Roberto da Costa Quinino ICEX/UFMG

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v14i3.1576

Keywords:

Educational Games. Design of Experiments. Regression Coefficient.

Abstract

This paper proposes the use of the Catapult game for teaching design of experiments. This game consists of a small catapult capable of launching small objects. This can have different settings, so up to five control variables can be changed. The possibility of introducing different adjustments to the catapult allows driving of several types of treatments and the use of various DOE techniques. In this direction, one 2k factorial experiment was performed and is presented. Moreover, the text addresses the DOE through the Multiple Linear Regression using the regression coefficient R2 as a measure for assessing the significance of the factors and the interaction between them. Despite the simplicity of the catapult device, several existing activities in conducting industrial experiments are present in this game. This work provides several important concepts of this technique through play. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Noel Torres Júnior, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1991), especialização em Gestão Estratégica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1998), especialização em Engenharia da Qualidade pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1994), Engenheiro e Auditor da Qualidade pela Sociedade Americana de Qualidade (ASQ/USA), mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001) e doutor em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (2007). Atualmente é Professor da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Administração da Produção, trabalhando como Engenheiro da Qualidade, de Processos e consultor. Atuando principalmente nos seguintes temas: Gestão de Serviços, Serviços de Resultados Ulteriores, Gestão de operações de serviços.

Roberto da Costa Quinino, ICEX/UFMG

Possui Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (1998). Atualmente é professor Associado da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Controle de Qualidade e Marketing Engineering com ênfase em Aplicações de Modelos Estocásticos atuando principalmente nos seguintes temas: Taguchi on-line, cadeias de Markov, erros de classificação, otimização, planejamento de cartas de controle, análise de regressão, planejamento de experimentos e conjoint analysis. Orienta trabalhos em nível de Graduação, Especialização, Mestrado e Doutorado. Publicou trabalhos em periódicos de circulação nacional e internacional. É sócio da Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO); Associação Brasileira de Estatística (ABE), Sociedade Brasileira de Pesquisa Operacional (SOBRAPO) e Sociedade Brasileira de Matemática (SBM).

Published

2014-08-18

How to Cite

Torres Júnior, N., & Quinino, R. da C. (2014). The game of catapult to understand the design of experiments: one proposal of playful approach for teaching. Revista Produção Online, 14(3), 939–971. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v14i3.1576

Issue

Section

Papers