Combination of non-parametric methods for comparing the perception of critical success factors in the brazilian automotive industry

Authors

  • Henrique Martins Rocha UERJ & AEDB
  • Maurício César Delamaro Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v13i4.1472

Keywords:

Ordinal Scale. Non-Parametric Tests. Automotive Industry.

Abstract

This paper presents a method of non-parametric data analysis which has been used to evaluate differences on product managers’ perceptions about product development process critical success factors in the Brazilian automotive industry. Starting from a bibliographic research, eight hypotheses have been tested with managers from two automotive companies. The data collected from interviews and questionnaires have been analyzed by median test, and sign test, showing differences among perceptions. The combination of these techniques enabled more robust data analysis and presented a contribution of a method that can be replicated in other studies that have to deal with ordinal scale data comparison.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henrique Martins Rocha, UERJ & AEDB

Doutor em Engenharia Mecânica (na área de Engenharia de Produção) pela Universidade Estadual Paulista, com estudos de pós-doutoramento em Projetos/PDP na mesma instituição, Mestre em Sistemas de Gestão pela Universidade Federal Fluminense, Especialista em Finanças Corporativas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, em Gestão Empresarial (MBA) pela Fundação Getúlio Vargas e em Gestão Pública Municipal pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro; Engenheiro Mecânico pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, com aperfeiçoamento em Desenvolvimento de Produtos (Engineering Excellence) pelo Rochester Institute of Technology. Atuou no Brasil e no exterior em funções executivas e técnicas em empresas como Xerox, White Martins, Flextronics, Remington, CBV e Siemens, nas áreas de Análise de Negócios e Estratégia Empresarial, Projetos, Programas, Desenvolvimento e Lançamento de Produtos, Processos, Planejamento e Controle de Produção, etc. É Professor e coordenador de cursos de graduação e pós-graduação, professor-tutor EaD, instrutor e palestrante, tendo ministrado treinamentos no Brasil e no exterior. Possui dezenas de artigos publicados em periódicos e anais de eventos científicos. Consultor em mapeamento e otimização de processos, desenvolvimento de projetos, análise estratégica e de viabilidade de negócios, ações de produtividade, etc.

Maurício César Delamaro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá

Doutor em Engenharia de Producao pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Engenharia de Producao pela UFRJ. Graduado em Engenharia Mecanica pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Atualmente e Professor Assistente Doutor da Unesp.

Published

2013-11-22

How to Cite

Rocha, H. M., & Delamaro, M. C. (2013). Combination of non-parametric methods for comparing the perception of critical success factors in the brazilian automotive industry. Revista Produção Online, 13(4), 1493–1516. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v13i4.1472

Issue

Section

Papers