Productivity in services: a systematic review

Authors

  • Noel Torres Júnior Universidade Federal de Minas Gerais
  • Ana Lúcia Miranda Lopes Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v13i1.1164

Keywords:

Productivity in Services. Productivity. Systematic Review of Literature. Performance. Data Envelopment Analysis.

Abstract

Through the method of Systematic Review of Literature (SRL), this study conducted an analysis of productivity in services. For this purpose, fourteen journals of Operations Management and Scielo database were consulted. The studies were analyzed with respect to six criteria for classification: i) type of study, ii) investigated business sector, iii) affiliation of authors, iv) prevailing methodological approach, v) themes, e vi) methods used in comparative analyzes of performance. It was found that the greatest amount of work used the modeling approach to assess the productivity, particularly by linear programming methodology - Data Analysis Envelopment (DEA). It was observed that the vast majority of authors are academic, there are few publications of researchers from companies or that have both types of researchers. The study identified four recurring themes in the articles. Then, some studies have focused on the establishment of productivity indicators and their analysis over time, comparing the performance of different firms or industries. Other studies have identified the characteristics and difficulties of measuring productivity in services in relation to manufacturing companies. Different studies have proposed indicators to measure productivity in services. Finally, in light of the main textbooks on operation's management and service literature, this study identified key strategies and methods for improving productivity in services. It was found that the theme productivity in services is a promising research topic.

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Author Biographies

Noel Torres Júnior, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1991), especialização em Gestão Estratégica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1998), especialização em Engenharia da Qualidade pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1994), Engenheiro e Auditor da Qualidade pela Sociedade Americana de Qualidade (ASQ/USA), mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001) e doutor em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (2007). Atualmente é Professor da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Administração da Produção, trabalhando como Engenheiro da Qualidade, de Processos e consultor. Atuando principalmente nos seguintes temas: Gestão de Serviços, Serviços de Resultados Ulteriores, Gestão de operações de serviços.

Ana Lúcia Miranda Lopes, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Engenharia Civil pela PUC/RS (1987), mestrado e doutorado em Engenharia de Produção pela UFSC/SC (1992, 1998). Atualmente é professora Adjunto II do Departamento de Ciencias Administrativas da FACE/UFMG e membro permanente dos cursos de mestrado e doutorado do Centro de Pos-Graduaçao e Pesquisas em Administraçao - CEPEAD/UFMG. Suas pesquisas e orientaçoes possuem foco em análise de eficiencia por meio de Data Envelopment Analysis - DEA, em especial nas áreas de energia e mercado de capitais.

Published

2013-03-02

How to Cite

Torres Júnior, N., & Lopes, A. L. M. (2013). Productivity in services: a systematic review. Revista Produção Online, 13(1), 318–350. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v13i1.1164

Issue

Section

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