Using it for knowledge transfer between product development teams: a comparison between virtual and collocated teams

Authors

  • Alejandro Germán Frank Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • José Luis Duarte Ribeiro Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v12i4.1014

Keywords:

Information technology. Knowledge transfer. Virtual teams. Collocated teams. Product development.

Abstract

The mean in which Information Technology (IT) is used for knowledge transfer (KT) between product development project teams depends on the adopted strategy for team working (i.e. virtual teams or collocated teams). This paper aims to analyze the characteristics of the IT used for KT in these two work team strategies, comparing differences between them. In order to achieve this aim, a case study was carried out in two multinational companies from the agriculture machinery industry, each one of them with a different team work strategy. Results show that the company with collocated teams uses IT mainly for knowledge retention in explicit sources. This is because in such case KT occurs by informal channels that lead to knowledge losing risks. On the other hand, company with virtual team strategy uses types of IT to help overcome cultural and physical distances among members. This paper also presents a comparative analysis between both team work strategies by means of a framework based on a socio-technical approach. This approach subdivides IT use in four categories of analysis: (i) Technologies; (ii) People involved; (iii) Work design and (iv) External environment influence.

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Author Biographies

Alejandro Germán Frank, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Engenharia Industrial pela Universidad Nacional de Misiones (UNaM), Argentina (2007), e Mestrado em Engenharia de Produção (com ênfase em Sistemas de Qualidade) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil (2009). Atualmente é doutorando em Engenharia de Produção (área de desenvolvimento de produtos) no PPGEP-UFRGS. Foi professor substituto no DEPROT-UFRGS durante o período 2009-2010, ministrando as disciplinas: Sistemas de Informações, Gestão Tecnológica e Metrologia. Tem experiência acadêmica na área de Engenharia de Produção atuando principalmente nos seguintes temas: Gestão do Conhecimento, Gestão de Projetos e Gestão de Desenvolvimento de Produtos.

José Luis Duarte Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

O Prof. José Luis Duarte Ribeiro possui doutorado em Engenharia pela UFRGS (1989) e pos-doutorado pela Rutgers - The State University of New Jersey (1993). Atualmente é professor associado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Chefe do Departamento de Engenharia de Produção e Transportes, assessor ad-hoc do CNPq, MEC e CAPES, membro da Comissão Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, professor responsável pela área da Engenharia da Qualidade no programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, coordenador do Laboratório de Otimização de Produtos e Processos do PPGEP/UFRGS. Ex-coordenador do Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção da EE/UFRGS. Ex-presidente da Associação Brasileira de Engenharia de Produção em dois mandatos consecutivos 1998-2001. Tem experiência na área de Engenharia de Produção, atuando principalmente nos seguintes temas: Engenharia da Qualidade, Confiabilidade e Métodos quantitativos aplicados à Engenharia de Produção

Published

2012-11-17

How to Cite

Frank, A. G., & Ribeiro, J. L. D. (2012). Using it for knowledge transfer between product development teams: a comparison between virtual and collocated teams. Revista Produção Online, 12(4), 1106–1130. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v12i4.1014

Issue

Section

Papers